Professor Puntje schreef:
Dat is ook mijn vermoeden. In een
ander topic probeer ik uit te rekenen of het toepassen van die speciaal relativistische tijdscorrectie inderdaad de ontbrekende factor twee oplevert. Daar wordt aan gewerkt.
In dat topic omschrijf je het alsvolgt:
'Het gedachte-experiment van de vallende lift met daarin een lichtstraaltje levert naar ik begrijp slechts de helft van de werkelijke waarde. Je kunt een lichtstraal die de zon passeert denken als bewegende door een rij vrij vallende liftcabines.
In die liftcabines heb je een lokaal inertiaalstelsel. Het licht beweegt zich ten opzichte van dat inertiaalstelsel dus gewoon eenparig rechtlijnig. Laten we de grootte van die rij liftcabines in gedachten infinitesimaal klein worden dan moet de lichtstraal wel op dezelfde manier vallen als die vrij vallende liftcabines doen. Althans zo lijkt het...
Dat is ook precies de manier zoals ik gebruikt heb in mijn laatst geposte (mathcad) berekeningen.
die komen op de helft van de lichtafbuiging. Versimpeling die ik gisteravond even had aangenomen was dat de lichtstraal altijd horizontaal blijft met snelheid c. In werkelijkheid buigt het licht af en moet je dus feitelijk bij elk stukje die de baan van het licht aflegt in een stukje delta t de richting die de lichtstraal volgt nog bijstellen. Dat betekent dat de lichtsnelheidscomponent van het licht loodrecht op de startrichting (loodrecht op de straal r0) steeds groter wordt en dat moet ik nog invoeren in de formules. Daardoor wordt de uiteindelijke afbuiging groter en zou wel eens de factor 2 op kunnen leveren die we nu te kort komen. Dat zou ook betekenen dat de berekende kromtestraal al wel klopt omdat de nog ontbrekende component bij 0 begint en steeds groter wordt. Ik hoop zo snel mogelijk de aanpassingen te hebben van de rekensheet en dan weten we het.