een mooie cirkel die het licht vormt bij een straal van ca 1300 meter (m.u.: ipv 3000 meter)
De straal waarbij een foton in een min of meer stabiele cirkelvormige omloopbaan rond een black hole gedwongen wordt is die van de photonsphere, en die is 3/2 van de Schwarzschildradius:
\(r_p=\frac{3GM}{c^2}\)
. In geval van een theoretisch black hole met de massa van de Zon dus ongeveer 4500 meter. Ieder object (of foton) dat dichter bij dan deze straal komt, wordt naar binnen gedwongen en spiraliseert onvermijdelijk naar de waarnemingshorizon. Deze 3/2r
s omloopbaan voor fotonen geldt overigens alleen bij een gesimplificeerd niet roterend zwart gat, bij roterende (Kerr) black holes wordt het nog een tik gecompliceerder.
Jouw bericht #21 lijkt mij in die zin correct dat het een juist principe aanduidt; de ruimte roteert mee, en die rotatie verdubbelt de uitkomst van Newton c.q. de Srt. De berekening die je toepast leidt echter niet tot het gewenste resultaat, en ik vrees dat het in werkelijkheid een stuk lastiger is. De exacte details zijn behoorlijk complex, en ik kan je daar niet echt mee helpen.
Zie ook
hier