Misschien is dit een goed moment om 'beter' te definieren. Wat wordt ermee bedoeld? 'Beter' in de zin van 'een grotere intelligentie bezitten'? Of in de zin van 'beter in overleven'? Of in de zin dat een mensenleven meer 'waard' is dan een leven van een ander organisme?
Beter is ivolgens mij niet te definieren. Als voorbeeld: Moslims vinden de Koran een beter boek dan de Bijbel. Als je die stelling voorlegt aan een Christen zal hij het daar absoluut niet mee eens zijn; de Bijbel is beter dan de Koran zal hij zeggen. Nu is godsdienst altijd een twistpunt, maar hetzelfde kun je ook zeggen van een auto. In principe zou je zeggen: "Een auto die 250 km/u kan is beter dan een verder identieke auto die 240 km/u kan." Maar aan de andere kant is het gevaar van een ongeluk groter en de gevolgen van een ongeluk ook, de klap zal harder worden.
Concluderend uit bovenstaande denk ik dus niet dat je de vraag kan beantwoorden of het bezitten van intiligentie beter is dan het niet bezitten van intiligentie. Het heeft zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen. Zowel de voordelen als de nadelen zijn aantoonbaar. In dat geval zou je zeggen dat je de voordelen en nadelen tegen elkaar moet afwegen. Maar dan moet je ook weer een weging geven aan elk voordeel en elk nadeel (weegt het kunnen bouwen van een huis op tegen het vervuilen van het milieu).
Een onderdeel van mijn opleiding is het uitrekenen van de milieubelasting. Een hulpmiddel hiervoor is de Eco-indicator. Hiermee worden punten toegekend aan bijvoorbeeld de milieubelasting van een kg staal. De grondstofdelving, transport naar de hoogovens en de productie van het staal zelf worden geanalyseerd en hieraan wordt een aantal punten toegekend. Hoe meer punten, hoe hoger de milieubelasting. Maar de veroorzaakte broeikaseffect wordt naar verhouding zwaarder gewogen dan veroorzaakte smog. Met andere woorden: Men vindt het broeikaseffect erger smog. Dit is een afweging die mensen na lang beraad hebben gemaakt. In '95 is de eerste Eco-indicator uitgekomen, en in '99 kwam er al een nieuwe eco-indicator omdat niet iedereen het er mee eens was. Ongetwijfeld zal na maatschappelijke veranderingen ook de eco-indicator weer aangepast worden.
Moraal van bovenstaand verhaal: Of iets beter is of slechter kunnen we niet zomaar beslissen. Het is een mening en niet een feit.