Ik heb een vraag over de pers van een vuilniswagen en de pers van een autopletter.
Ik vraag me af of de pers van een autopletter sterker is dan die van een vuilniswagen?
Ik weet van een vuilniswagen, dat de pers kan drukken met een kracht van zo'n 30 ton tot hooguit 40 ton. En bovendien is een vuilniswagen er voor gemaakt om (huis)vuil samen te persen of weg te persen in de containerbak. Niet zo zeer om auto's samen te persen.
Wat ik weet van een autopletter is dat die zoveel kracht hebben dat die in staat zijn om een complete auto tot een klein vierkant pakketje samen te drukken in zeer weinig tijd, zelf het motorblok bezwijkt erdoor. Dus lijkt mij dat de pers van een autopletter het wint van een vuilniswagen. Alleen vraag ik me af hoe groot is de perskracht van een autopletter, dan bedoel ik die hele sterke autopletters?
En ik heb bij een vuilniswagen ook wel eens gezien dat er naast de knop van gewoon (huis)vuil naar binnen persen, de knop waarmee je de pers bedient, ook nog een 2e knop voor het naar binnen persen zit, voor het geval de pers vast komt te zitten, of als er iets onder komt wat nogal stevig is. Dat dan als de 2e knop (2e stand, of gewoon de knop van de pers (handmatig)ingedrukt houden) dan net nog iets extra druk geeft om het gene waar die op vast loopt weg te drukken. Hierbij bedoel is niet de knoppen voor het pendelen (dat de pers meerdere slagen maakt ipv 1) en ook niet de knop voor de halve slagen, of voor het optillen van vuilcontainers, e.d., maar puur de knop voor het naar binnendrukken van het vuil.
Mijn vraag is zit er zoiets ook op een autopletter? En zitten daar nog weer meerder knoppen (standen) op waar steeds weer iets meer druk wordt uitgeoefend? Zo ja hoeveel standen kunnen er op zitten?
Zijn er ook dergelijke autpletters die vrachtwagen(cabines) of bus(jes)sen tot pakketjes drukt? Zo ja, wat is daar de perskracht van, en zitten daar ook meerdere persstanden op?