De meeste drones vliegen inderdaad terug naar de oorsprong bij signaalverlies, of ze maken een zachte landing waar de op dat moment vliegen of iets dergelijks - ze gaan er over het agemeen niet ongecontroleerd van door. De besturing overnemen zou wellicht wel kunnen, al zit er wel een uniek element in de signalen zodat meerdere drones tegelijk in hetzelfde gebied kunnen vliegen. Of dit cryptografisch sterk is of slechts een soort rollende code weet ik eigenlijk niet, wellicht verschilt dat ook per merk/type.
Voor een 'gewoon vliegtuig' lijkt me de kans op een hack vanaf de grond niet enorm groot, tenzij iemand fysieke toegang weet te krijgen tot de avionica. Dat zou natuurlijk best kunnen als het een monteur oid is, maar die kunnen wel meer met een vliegtuig doen waardoor het mogelijk neerstort of iets dergelijks.
Een ander verhaal is dat het is sommige vliegtuigen theoretisch mogelijk is om via het in flight enterntainment toegang te krijgen tot andere systemen. Hoe ver men daar ooit mee gekomen is is onduidelijk, maar hiervoor moet je in het vliegtuig zitten, en zolang de piloot niet ligt te slapen kun je er waarschijnlijk heel weinig mee. Mocht zoiets ooit lukken dan vermoed ik dat men gewoon de circuit breaker voor het hele enterntainment eruit trekt en het toestel vervolgens aan de grond zet... inclusief de hackende passagier die ter plekke gearresteerd zal worden (die gast met een kabeltje tussen zijn laptop en de doos onder de stoel voor hem, zeg maar
).
Vanaf de grond zou je wellicht een serie valse radiobakens kunnen opzetten waardoor de piloot de weg kwijt raakt - het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat niet opvalt, en bovendien een enorme klus om uit te voeren. Wellicht lukt het bij zeer slecht zicht, en bij zeer specifieke vliegvelden die tussen bergen in liggen of iets dergelijks - middels valse bakens en valse ILS beams (die dingen zijn formaat vrachtwagen+) een toestel naar een positie manouvreren waar het onmogelijk meer heelhuids uit kan komen.
Het lijkt me echter enorm onwaarschijnlijk, dit kost miljoenen aan apparatuur die lastig onopvallend te (ver)plaatsen is, extreme technisch expertise, omstandigheden met zeer slecht zicht, een vliegveld met zeer beperkte radars en niet oplettende verkeersleiders etc.
Wat dat betreft zou ik er niet voor vrezen, een raket die 1 man vanaf zn schouder kan afschieten haalt zonder enige moeite een jumbojet neer zolang het maar rond de start of landig is. Zorgelijk punt is dat er best wat van dergelijke dingen 'verdwenen' zijn.