Maarten85 schreef:
Ik heb erg graag hulp nodig met het maken van deze tekeningen. Alvast bedankt.
Ik heb geen idee hoe het leidingschema er moet uitzien voor 1a en 1b, maar het bedradingsschema lijkt me simpel. Gewoon de verbindingen van het stroomkringschema overbrengen. Bij 1b moet je nog wel de lamp en de claxon bij tekenen. Ook de kleuren van de bedrading in het stroomkringschema en het bedradingsschema kunnen je hierbij helpen.
Voor opgave 2 moet je met het volgende rekening houden:
als bvb. kandidaat 1 als eerste zijn schakelaar indrukt, mogen de relais van kandidaat 2 en kandidaat 3 geen stroom meer krijgen. Dus relais 1 moet de voeding van relais 2 en 3 onderbreken als hij bedient wordt. Relais 2 moet de voeding van relais 1 en relais 3 onderbreken als hij bediend wordt, enz.
Verder zijn het drukschakelaars, die loskomen als je ze niet meer indrukt, maar ook dan moet het relais bekrachtigd blijven. 1 van de contacten van relais 1 zal dus moeten dienen als overname-contact voor de zijn eigen drukschakelaar.
De quizmaster is de enige die de lampjes terug kan uitdoen. Hoe schakel je een relais uit die bekrachtigd werd en voorzien is van een overname-contact ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.