Hallo,
Ik doorzocht even het internet om te zien hoe een Turbofan in zijn werk gaat. Meestal kom je filmpjes tegen hoe het al dat vermogen kan opwekken door de vele bladen in de fan en compressor, maar bijna nergens vind ik dan iets over de aandrijving van de as waar alles op gebeurt.
Ik heb net een filmpje bekeken op Youtube waar duidelijk werd dat achter de verbrandingsruimte een hoop turbines zitten die de as aandrijven door de hoge luchtsnelheid die tegen de bladen drukt. En tot daar begrijp ik het ook. Maar ik begrijp de link niet met de ontbrandingsruimte, en al zeker niet met de ontsteking.
Bij de motor van een auto is dit duidelijk, de vonk van de bougie in het zuurstof-brandstofmengsel zorgt voor een ontploffing die de cilinder achteruit stuwt, op zijn beurt brengt de cilinder de op- en afgaande beweging om in een cirkelvormige beweging op de as. Maar hoe zorgt de bougie bij een turbofan voor de roterende beweging van de turbines, en wat gebeurt er na de ontsteking zodat het proces continu blijft? Of is het gewoon de druk van de vlam dat de turbines laat draaien?
Het vliegtuig waar ik met leerde vliegen had een 4-cilindermotor, waarvan ik de werking dus kon begrijpen en veronderstelde dat een turbofan een stervormige cilindermotor had, wat blijkbaar toch niet is.
Hopend op ondubbelzinnige antwoorden,
Alvast bedankt,
Jarno
In bijlage: een turbofan: Trent XWB (bron: aviationweek.com)
Hierop heb ik omkadert: verbrandingskamer + aandrijvingsturbines