trekt digitale jitter vele harmonieuze muziek frequenties tegelijkertijd scheef over een relatief lange tijd?
Ik luister veel cd-muziek en ook veel muziek via de computer. Altijd vraag ik me af hoe het komt dat digitaal geluid zoveel diepte en warmte mist ten opzichte van echte instrumenten en zelfs ten opzichte van LP's op platenspelers. Alle hoorbare frequenties kunnen in principe toch worden weergegeven met een samplerate van 44.100 Hz ?
Even afgezien van de vraag of je heel veel veschillende frequenties wel tegelijkertijd kunt definiëren in een digitaal signaal met deze samplerate van 44.100 Hz, vind je een verklaring voor de vlakke digitale geluidskwaliteit in het verschijnsel jitter. Digitale jitter wordt veroorzaakt door een leesfout of schrijffout van de digitale informatie. Dit leidt dan tot een timing-probleem, waardoor de geluidsfrequenties niet juist worden weergegeven. (althans, dit meen ik begrepen te hebben)
Jitter kan 1 geluidsgolf tijdelijk van frequentie doen veranderen. Dat zou op zich geen groot probleem hoeven zijn, zolang het aantal lees-schrijf fouten maar beperkt blijt. Alleen vermoed ik een addertje onder het gras. Muziek bestaat helemaal niet uit 1 enkele geluidsgolf met 1 vaststaande frequentie. Verschillende frequenties (harmonieën) worden tegelijkertijd beschreven in 1 grafiek.
Een lees-schrijf fout trekt toch alle frequenties scheef waar deze foute geluidspixel onderdeel van uit maakt? En dus verstoort deze foute geluidspixel toch geluids-harmonieën die zich veel verder uitstrekken dan deze ene pixel? De aangetaste frequenties passen niet meer bij elkaar, en dus hoor je dan toch een dissonant geluidsbeeld? (dissonant = vals klinkend). Deze dissonantie hoor je toch zolang de langste aangetastegeluidsgolf nog klinkt?
Een harmonie (=samenklank) in de muziek wordt typisch gezien als een serie geluidsfrequenties die op een mooie wiskundige manier bij elkaar passen. Bijvoorbeeld de vier frequenties 100Hz-120HZ-150HZ-200Hz vormen vast een mooie en zuiver klinkende harmonie.