Benm
Artikelen: 0

Re: Achterruitenwisser aansluiten op 12v

Dat inderdaad wel, maar op een miezerige dag als je die wissers in een heel lage stand hebt staan wil het wel eens lukken per abuis precies de contactsleutel eruit te trekken als ze 'onderweg' zijn  ;) Bij mijn auto blijven ze dan halverwege staan. Helemaal stroomloos wordt  het natuurlijk niet, iets als de klok blijft gewoon aan. 
Victory through technology
Rubiks

Ik heb even een filmpje gemaakt van het 'tikken' wat hij doet, misschien worden jullie hier wijzer van?
https://youtu.be/EONW22p1TCM
Michel Uphoff
Moderator

Nee, daar word ik niet veel wijzer van. Het klinkt als het schakelen van een relais.

Maar heb je al geprobeerd wat ik in bericht 11 schreef?

Wat ik zou proberen is de min aan de behuizing zetten en dan op goed geluk met de plus alle drie de punten van de connector testen.
Als ook dit niets oplevert, zal je er toch een soldeerbout bij moeten halen. Maak dan het witte draadje in de cirkel los, en sluit op dit lipje van de motor de plus aan. De min gaat op de andere aansluiting van de motor. Werkt ook dit niet, dan vrees ik dat óf de voeding te weinig power levert (en wellicht komt dit door een vastgeroeste wisser-as) óf defect is.
1
1 1168 keer bekeken
Rubiks

Ok, ik heb het zo geprobeerd, maar hij doet niets:
https://youtu.be/FquQkAVIr4I

Als ook dit niets oplevert, zal je er toch een soldeerbout bij moeten halen. Maak dan het witte draadje in de cirkel los, en sluit op dit lipje van de motor de plus aan.

Ik kan niet gewoon de + erbij zetten zonder te solderen zeker? (ik weet het antwoord waarschijnlijk al, maar ik stel hem toch...)

De min gaat op de andere aansluiting van de motor.
Hoe weet ik welke de + is?
Michel Uphoff
Moderator

Hoe weet ik welke de + is?     

Je wist dat tot nu toe dus niet? Dan heb je mogelijk het elektronische circuit opgeblazen door verkeerd om te polen.
Voor de motor zelf maakt het niet uit, die zou verkeerd gepoold de andere kant op gaan draaien.

Draadje losmaken dus, en kijken of je er nu wel beweging in krijgt.
Rubiks

Euh... Nee, eerlijk gezegd niet.

Met het draadje losmaken bedoel je het draadje wat je in je eerdere post had omcirkeld? (Dan moet ik van de week eerst even een soldeerapparaat kopen).

Nadat ik dit heb gedaan, hoe kom ik er dan achter welke de + is?
Michel Uphoff
Moderator

Dan moet ik van de week eerst even een soldeerapparaat kopen

Wees even praktisch: Mogelijk werkt de wisser niet. Dan ga je er geen nieuwe soldeerbout tegenaan gooien. Knip dat witte draadje gewoon vlak bij de lip af (zie bericht 18), en kijk of je de motor aan het draaien krijgt door de voeding direct op de motoraansluitingen te zetten. Werkt het niet, dan is de motor stuk, of de boel is vastgeroest, of de voeding levert te weinig power. Plus en min verwisselen is bij zo'n motor geen probleem, dus dat hoef je nu niet te weten.

Werkt het wel, dan kan je altijd later uitzoeken:
- hoe het met de plus en min zit
- of je het elektronische circuitje opgeblazen hebt
- of het nog wel nodig is de witte draad weer vast te solderen
Rubiks

Jep! nu doe hij het wel!
Mocht de printplaat kapot zijn en ik wil de snelheid toch kunnen regelen, kan ik er dan een regelaar tussen zetten zoals in mijn begin post?
https://www.grandado.com/products/4-5-35-v-90-w-pwm-dc-motor-speed-controller-control-regulator-module-5a-schakelaar-functie-led-dimmer-board-20-khz?utm_campaign=Google+Shopping&utm_content=&utm_source=Channable&utm_medium=cpc&utm_term=
Michel Uphoff
Moderator

Ok, da's mooi. Waarschijnlijk heb je het elektronisch circuitje inderdaad om kroosjes geholpen door verkeerd ompolen. Of misschien was het al defect.

kan ik er dan een regelaar tussen zetten

Dat kan je proberen, maar verwacht geen mooie resultaten v.w.b. de variatie van het toerental. En met het verlagen van vermogen zal niet alleen het toerental maar ook de kracht van de motor afnemen.

Voor die pwm regelaar moet je wel eerst de plus en de min van die 12v voeding zien te vinden. Kan je ergens een voltmetertje lenen? Zo nee, wat voor een stekker zat er aan die voeding, en weet je nog welk draadje waar op die stekker zat?

Wat wil je eigenlijk met deze wisinstallatie gaan doen?
Benm

Dat circuit ziet er niet ompool-beveiligd uit, dus de kans is aanzienlijk dat het kapot is gegaan bij verwisselen van plus en min.

Zo'n regelaar zal wel werken om het toerental te kunnen instellen bij een redelijke mechanische belasting. Voor een vrij draaiende motor zal het niet zoveel doen, maar dat lijkt sowieso nutteloos.  
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”