Sibisammie
Artikelen: 0

Hulp gevraagd voor eenvoudig(?) circuit met zonnepaneeltje en lichtbron

Beste allemaal,

ik zou graag meer info willen over het opzetten van een opstelling waarbij gebruik wordt gemaakt van een mini zonnepaneeltje (5V en 0,15W), een schakelaar en een lichtbron.
Als lichtbron dacht ik zelf aan een LED omdat die maar heel weinig nodig heeft, (wellicht kan het ook een ander lampje zijn dat weinig vraagt?)

Ik heb ergens op dit forum een soortgelijke vraag gezien waarbij ook batterijen meededen in het circuit. Daar is als antwoord toen een afbeelding gegeven waarbij het circuit van een tuinlampje met zonnepaneel uitgetekend was. Daar zat een bepaalde chip etc. bij. Als het niet nodig is voor mijn werking van de opstelling dan hou ik het liever zo simpel mogelijk. (Dus zonder chip ed)

Als bijv. het circuit gesloten is door de schakelaar en er is niet genoeg opgewekt door het zonnepaneeltje dan hoeft die zijn stroom ook niet uit een batterij oid te kunnen halen.
Het liefst zo rechttoe rechtaan mogelijk!
Ik wil zelf ook graag begrijpen hoe het werkt namelijk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!  :mrgreen:

Groetjes Sibi

Olof Bosma
Moderator

Re: Hulp gevraagd voor eenvoudig(?) circuit met zonnepaneeltje en lichtbron

Dit is inderdaad op de meeste simpele manier mogelijk.
Als dat zonnepaneel 5 V bij 0,15 W levert, dan is de maximale stroom 30 mA. Net leuk voor een led. Dus sluit een led aan en je bent klaar. 50% kans dat die verkeerd om zit; dan even omdraaien.
Bij 5 V zouden er nog net twee leds in serie kunnen branden, maar een enkele led gaat zeker.
dat wel natuurlijk
Benm

Maar wat is het praktisch nut ervan? Het idee is meestal dat je die lampjes juist aan wilt hebben in het donker, anders kun je net zo goed een gaatje in een tegel boren en dat op een stokje zetten.
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Ja, dat is simpel te doen:

Image1
Image1 716 keer bekeken

Het nut ervan is ongeveer nul, maar als experimentje is het leuk.
Sibisammie

Dankjewel voor de antwoorden! Gelukkig kan het dus wel zo simpel als gehoopt!

Het praktische nut is er inderdaad ook niet echt. Het schakelaartje werkt op verschillen in luchtvochtigheid dus het gaat om een soort visualisatie van de wisselwerking tussen die twee grootheden wat ik wil bereiken.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”