Hoe duister je het wilt zien moet iedereen voor zichzelf weten, maar ik lees hier dingen die ik ook diverse andere plaatsen hoor: het idee dat 'we eigenlijk niets te zeggen hebben' ondanks verkiezingen en dergelijke.
Ergens denk ik dat dat beeld niet incorrect is, door de coalitie-traditie weet je nooit wat je krijgt, ongeacht wat je stemt. Het vorige kabinet was daar min of meer het ultieme voorbeeld van: voor de verkiezingen staan vvd en pvda lijnrecht tegenover elkaar, en een race om de grootste te worden volgt... en dan vormen ze acuut een coalitie met 'de vijand' om zo een meerderheid te behalen, maar wel alle standpunten tegen elkaar moeten wegstrepen waardoor er weinig realisatie van enige verkiezingsbelofte uitblijft.
Dit komt denk ik vooral door versplintering in heel veel partijen waardoor je onmogelijke coalities krijgt, zo ook de huidige. Van afstand bezien lijkt het daarmee nog het meest op een haags toneelstukje.
Maar fundamenteel is er niets verloren, een partij zou gewoon een absolute meerderheid kunnen halen, of in ieder geval een combinatie van 2 partijen die redelijk dicht bij elkaar staan samen. Als dat een keer gebeurt dan kan je serieus werk maken van je mandaat als partij.
Je kan dingen doen om een harde keuze te bevorderen: een kiesdrempel is een aardig begin (wat ze in pakweg duitsland doen), maar ook een soort 'winner takes all' model zoals men in VS gebruikt zorgt voor een harde keuze. Als we hier bijvoorbeeld op provinciaal of gemeentelijk nivo alle stemmen van die provincie of gemeente hadden toebedeeld aan de grootste partij dan had de vvd bij de laatste verkiezingen een absolute meerderheid behaald.