Daarom schrijf ik ook; wellicht dat het op termijn allemaal wat afvlakt. Als crypto's meer gemeengoed worden kan het zijn dat de koers stabiliseert. Dat is echter puur speculeren, vooralsnog is er geen enkele indicator dat dit gaat gebeuren. Dat maakt het zeker niet onmogelijk, maar het lijkt een beetje kip-ei verhaal: de koers zou stabiliseren als het een algemeen geaccepteerde valuta zou worden, maar om geaccepteerd te worden moet de koers stabiel zijn. Ik zie het de komende jaren iig nog niet gebeuren en veel verder vooruit kijken is het domein van de glazen bol.@Ger,
Op het moment dat 80% van de bevolking 80% van de betalingen met crypto doet. Dan zal die koers ook niet meer zo schommelen.
Dus die vergelijken is naar mijn mening niet redelijk.
Volgens mij weinig te discussieren hierover; de goudstandaard is bij mijn weten al lang verlaten.Ik schrijf 'zou', want of dat goud er nog wel 1 op 1 bestaat is ook een discussie op zich.
Dat was niet de overheid, maar het garantiestelsel van de banken onderling. De overheid dwingt dit alleen af bij het verlenen van een bankvergunning.Bij de DSB bank waren mensen hun spaargeld kwijt, maar hun hypotheek bleef. Wij hebben dan een overheid die tot een ton gerant staat.
Welk vertrouwen precies?De decentralisatie van het geld schepte het vertrouwen dat was verdwenen.
Geweld?- Fiat geld ontleent zijn waarde uit een actor die met geweld zegt dat het zo is.En die actor is sterk genoeg om jouw dat te laten geloven.
Die encryptie doet niets af aan de diverse diefstallen die er al zijn gepleegd. En de afwezigheid van een overheid geeft mij weinig vertrouwen. Nogmaals: voor mij is het puur een kwestie van "wat de gek ervoor geeft".- Crypto ontleent zijn waarde uit de afwezigheid van een actor om het te beïnvloeden.En de encryptie is goed genoeg om er niemand bij te laten komen.
Die tank dwingt je wel om de munt te accepteren. Dat is wat wetten "legaal betaalmiddel" doen: je MOET een schuld als betaald zien met die munt. Je kan bvb niet eisen om betaald te worden in andere munten / andere producten.Ger schreef: Het is een handelskwestie. De overheid heeft wel invloed, maar als de markt geen vertrouwen heeft in een munt, dan is die munt niets waard. Al staan ze met een tank voor je deur.
Hoezo het werkte niet?Benm schreef:
Qua controleerbaarheid is het een wat lastiger kwestie: Uiteraard kun je iemand verhinderen transacties te doen door het internet uit te schakelen of desnoods gewoon de electriciteit. Bij fiatgeld gaat dat nog een pak eenvoudiger, dat hebben we in griekenland gezien waarbij er slechts kleine bedragen per dag opgenomen konden worden via pinautomaten om een bankrun te voorkomen (niet dat dat werkte, maar goed, ze deden het dus wel).
Het doel van de centrale planning was natuurlijk niet zozeer om belastings (de openlijke) ontwijking moeilijker te maken, eerder om de hoeveelheid cash in omloop te beperken. Immers, het gebruik van geld in omloop is veel moeilijker te controleren / limiteren. Monetaire planning (lees: ageren tegen spaarders/speculanten) vereist veel data, en zonder geregistreerde transactie/bezits gegevens weten ze enkel een totale hoeveelheid cash 'somewhere out there', op basis van de hoeveelheden die ze produceren en vernietigen.
Since the controls on withdrawals did not apply to the use of credit/debit cards to make purchases in Greek retail outlets, the average use of credit card transactions jumped from 4.5% to 19.5% in a relatively short time and up to 35% in supermarket transactions with more than 50% of people saying according to the Bank of Greece that they used their cards more than in the past, all of which left a paper trail that the Greek government was keen to encourage in its combat against tax evasion,