Waarover het gaat:
Rollenkettingen vertonen in het begin van hun levensduur / initieel een snelle verlenging onder spanning.
Door die verlenging vergroot de afstand tussen schakels, waardoor ze minder uitgelijnd raken met de tanden van de tandwielen, en die zo sneller slijten.
Nu, als oplossing worden kettingen aangeboden die voorgespannen zijn, dwz dat ze na productie met een machine zodanig worden belast dat ze, bij de gebruiker/koper, die snelle initiele verlenging niet meer vertonen, en zo de levensduur van de aandrijving tot met de helft kunnen doen toenemen.
Dit snap ik dus niet. Om de afstand tussen de schakels na voorspanning deze van de standaard te houden, dan zouden ze wel bepaalde maten van de kettingonderdelen moeten wijzigen, die na voorspanning dan gewijzigd zijn tot de standaard dimensies.
Dat zou dan betekenen dat de fabrikanten van rollenkettingonderdelen een extra productgamma hebben, speciaal voor later voorgespannen kettingen.
Ik kom die voorgespannen versie aanbiedingen overal tegen, ook industrieel, dus is het erg aannemelijk dat dat wèl levensduurverlengend werkt, en dat ik iets over het hoofd zie. Enig idee wat?