klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: KWh meter staat stil maar meet toch 4 ampere. Hoe kan dit?

Zo op het eerste gezicht niks mis. Een paar opmerkingen en vragen:

-Zoals de meter nu is aangesloten draait hij vooruit als de energie van de invertor naar het net gaat. Is dat de bedoeling?
-Tussen de klemmen fase in en fase uit zit nog een kleine klem die met een stripje gekoppeld is aan fase in. Zit dat goed vast?
-Op de foto kan ik niet zien wat de positie van de meter is. Hij hang toch wel rechtop aan de muur? Als hij op zijn rug op de grond ligt is het logisch dat hij niet draait.
-ik neem aan dat dit een eigen meter is om de panelen te meten. Ergens rechts op de tekening zal de meter van het energiebedrijf zitten. Heb je al eens gekeken wat die doet als je de rest van de huisinstallatie afschakelt?
ronasper

Nee nog niet. Is een "slimme" meter en daar heb ik mij niet in verdiept. Daarom heb ik eigen meters waarop ik kan zien of er stroom teruggeleverd wordt. Dit terugleveren is juist niet de bedoeling, ik wil zelf alles opgebruiken. Daarom een relais die bij b.v. 1 Ampere schakelt en apparaten zoals airco en verwarming inschakeld.
klazon
Pluimdrager

Ik zou het wel handig vinden als je antwoord geeft op alle vragen en niet alleen op de laatste.
Dat lijkt me wel nuttig om antwoord te vinden op de kernvraag: waarom draait de kWh meter niet terwijl er toch 4A loopt?
ronasper

Zal proberen per punt.

1

Inverter UIT.

Twee pompen aan, totaal 2200 Watt, KWh meter draait, ampèremeter 10 ampère.

Inverter AAN en gaat langzaam stroom opbouwen en KWh meter gaat dan steeds langzamer draaien.

A meter geeft steeds minder aan en zakt tot ongeveer 4 A. De KWh meter gaat daarna nog steeds langzamer draaien omdat de Inverter nog steeds meer stroom levert. Om 12.00 uur middags is het vermogen van de inverter hoger dan de 2 pompen samen en gaat de meter teruglopen zoals analoge meter zonder terugloopblokkeer ook doen. A meter blijft op 4 A staan.

2

Is voor bevestiging schroefje van afdekkapje.

3

Zie foto.

4

Ik heb meerdere KWh meters en dit is er 1 van uit Spanje. Slimme meter van Netbeheerder hangt hier in Spanje in een kast aan de straat.

5

Wordt moeilijk omdat ik hier gasten van een camping en kamers heb, Verder zit hier vóór deze installatie veel andere stroomgebruikers op.

Deze staan zoals je in het schema ziet buiten de KWh en Ampère meter om. Als pompen en inverter uit staan staan de amperemeters op nul.
Bijlagen
20180711_155027-2448x1377
20180711_155027-2448x1377 1498 keer bekeken
ronasper

Misschien belangrijk! De hele huisinstallatie is over de drie fasen verdeeld maar nergens wordt 400 volt krachtstroom gebruikt. Dus inductie of iets lijkt mij niet van toepassing maar dat is mijn idee.
klazon
Pluimdrager

ronasper schreef:2

Is voor bevestiging schroefje van afdekkapje.

3

Zie foto.
2. Die bedoel ik niet. Ik bedoel het dingetje tussen de klemmen waar de zwarte draden aan zitten.

3. Dat is geen antwoord op de vraag.
ronasper

Vraag 3 is of de meter niet plat ligt. Dus of tie horizontaal opgehangen is. Is heel goed te zien.
Tussen de 2 zwarte draden zit niets, net zoals tussen de 2 nul klemmen.
Josker

ronasper schreef: Misschien belangrijk! De hele huisinstallatie is over de drie fasen verdeeld maar nergens wordt 400 volt krachtstroom gebruikt. Dus inductie of iets lijkt mij niet van toepassing maar dat is mijn idee.
Als de kWh meter de totale stroom moet zien passeren, moet ie dan niet tussen de N lijn ipv "in" de L1 lijn?
Uiteindelijk zijn driefasen hier feitelijk tussen L1 en N, tussen L2 en N, en tussen L3 en N. De N is het zogenaamde "sterpunt", waarvan elke fase 230V is. De totale stroom loopt dus enkel door de N lijn.

edit // foute interpretatie van me, bedoeling is "apart" te meten voor de PV kant / de 2 pompen, die zitten beide op L1
ronasper

Misschien een goed idee. Zal ik eens uitproberen. Is er geen kans dat de meter alleen achteruit gaat lopen? Maar om uit te proberen is zeker de moeite waard. Ga ik deze week doen. Kan met de Ampère tang in de kast natuurlijk al een test maken over de nul. Ik ben benieuwd. Bedank vast voor een nieuw gezichtspunt.
klazon
Pluimdrager

Ik geef het op.
Josker

U heeft met diverse kwh meters en stroomtangen gepoogd en die gaven hetzelfde weer.
Aangenomen zou dan kunnen worden dat de reproduceerbare combinatie van 4A en 0 kwh juiste metingen waren en de meettoestellen dus okee.
De vraag is dan hoe een stroom 4A kan zijn zonder vermogen.
Vermogen is spanning maal stroom maal cos phi.
De kwh meters zeggen dat dat product nul is.
De stroom is 4 A, is niet nul.
Ofwel is de spanning nul, wat moeilijk te verklaren is, ofwel is de cos phi 0, het laatste als de belasting een zuivere spoel is, en het hele vermogen zogenaamd "blindvermogen" is, een 90 graden faseverschuiving tussen spanning en stroom, gevolg van de spoel die veranderingen "tegenwerkt" - doet de stroomfluctuatie achterijlen op de spanningsfluctuatie.
In circuits met veel motoren (zoals uw pompen) / inductieve belasting voegen ze daarom condensatorbatterijen toe, die het omgekeerde faseverschuiving veroorzaken, alzo deze compenserende.
Die blindstroom vereist extra vermogen om een gewenst vermogen te leveren, zorgt voor grotere verliezen in de kabels, en kan zo maken dat grotere secties vereist zijn.
Kan het zijn dat op die L1 fase enkel die 2 pompen zitten?
ronasper

Goede omschrijving.

Op de L1 zitten vóór de meters meerdere stroom afnemers. Na de meters alleen de 2 pompen. De kabels naar de pompen zijn 10 mm2 terwijl 2,5 al voldoende zou zijn. De spanning is altijd tussen 225 en 235 volt afhankelijk van de inverter. Condensatoren is misschien de oplossing maar in de praktijk waarschijnlijk veel testwerk. Kunnen de 16 ampère magneetschakelaars dit aan? Heb je nog een idee om tot de oorzaak te komen? In ieder geval zit het zeker in de buurt van je uitleg. Iets anders kan ik ook niet bedenken of verklaren.
ronasper

Wat denk je. Is het interessant om i.p.v. de pompen even een verwarmimgselement aan te sluiten van hetzelfde vermogen?
Olof Bosma
Moderator

Zou het kunnen dat (een van) de pompen al is voorzien van een compensatie condensator die niet wordt uitgeschakeld met de pomp (het is niet zo prettig voor een schakelaar een condensator in te schakelen)? In dat geval zou er best 4 A blindstroom kunnen lopen die zichtbaar is op stroomtang.
Waar zit je trouwens in Spanje? (Ik ben daar ook.)
dat wel natuurlijk
ronasper

Opgelost!.....cosinus Phi verlaagd door 6 condensatoren van 30 uF is 180 uF. Eigenlijk belachelijk hoog en ik hoop dat mijn magneetschakelaar contacten het houden. Ik weet zo even niet hoe anders.

Terug naar “Elektrotechniek”