Na miljoenen lichtjaren onderweg te zijn is er een roodverplaatsing dacht ik ?
Klopt, dat is de zogenoemde (kosmologische) roodverschuiving.
Dus een ster van eenmiljoen lichtjaren weg heeft minder roodverplaatsing dan een ster die een miljard lichtjaren weg is dacht ik ?
Klopt ook.
Ik dacht dus dat bij een ster die verder weg is het infrarode licht meer vertraagd is ?
Dit klopt niet. Door de expansie van het heelal worden de lichtgolven opgerekt en dus langer, dus neem de frequentie af en wordt het licht roder. Dat geldt voor alle licht. Beter: Voor alle elektromagnetische straling. Het kleine stukje dat wij daar met onze ogen van kunnen zien noemen wij licht. De snelheid van het licht blijft in een echt vacuüm altijd hetzelfde, ongeacht de golflengte (en dus de frequentie).
Dat kunnen wij ook eenvoudig vaststellen:
Stel er is ergens in het heelal een supernova op grote afstand. Zo'n uitbarsting stuurt elektromagnetische straling van allerhande golflengten de ruimte in. Langgolvig rood licht, kortgolvig blauw licht, gammastraling (zeer korte golven), radiogolven (zeer lange golven). Zou jij gelijk hebben dan zou het rode licht later aan moeten komen dan het blauwe licht. Een optische telescoop zou de supernova eerder zien dan een infrarood telescoop, en een radiotelescoop zou de uitbarsting later zien arriveren dan een gammatelescoop. Maar de uitbarsting wordt door al deze instrumenten (als we wat nu niet ter zake doende details buiten beschouwing laten) tegelijk waargenomen.
Wil je wat meer weten over wat die roodverschuiving is en hoe het werkt, dan heb je misschien wat aan dit bericht.