Het was even stil in dit topic, maar ik heb niet stilgezeten.
Inmiddels is de Ion scrubber (zie schema
#62) gebouwd en getest. Het testen heb ik tamelijk rigoureus aangepakt door een blok van hoogspanningscondensatoren via een 10 M weerstand met de scrubber op te laden. Na ongeveer 10 seconden was er voldoende spanning opgebouwd om de condensatoren zich over een vonkbrug van 2 mm breed met een harde knal te laten ontladen, waarna het proces zich herhaalde. Die brug heeft twee volle dagen zonder haperen staan knallen, waarna ik de hoogspanningsvoeding robuust genoeg vond.
Hier de gebouwde scrubber en een anmimatie van de ontlading (even op klikken):
- Hoogspanningsunit gebouwd 1484 keer bekeken
- Vonkbrug 1484 keer bekeken
Klik voor grotere weergave en start van de animatie
De nevelkamer is vrijwel af, hier wat afbeeldingen en een toelichting:
- Nevelkamer gemonteerd (2) 1484 keer bekeken
- Nevelkamer gemonteerd (3) 1484 keer bekeken
- Nevelkamer gemonteerd (5) 1484 keer bekeken
- Nevelkamer gemonteerd (7) 1484 keer bekeken
Klik voor grotere weergave.
Foto 1, voorzijde. Linksonder de netvoeding en de hoofdschakelaar. Met de klok mee de thermometer en de keuzeschakelaar voor de drie er op aangesloten sensoren van de onderste, middelste en bovenste laag Tec's. Vervolgens de aan/uit schakelaars en regelaars voor de verwarming van de propanolbakjes (0,1 - 4 watt p/s), voor de verlichting en de hoogspanning (80 - ~4000 volt).
Foto 2, zijkant. Aansluitingen voor het koelwater en voor de voeding van de drie lagen Tecs.
Foto 3, achterzijde. Ingang voor monsters, en twee afsluitbare vulbuisjes voor de propanol, zodat deze bijgevuld kan worden zonder de deksel van dubbel glas te hoeven verwijderen.
Foto 4, overzicht. Onder de glazen plaat zijn nog net de drie dunne 'corona' draden zichtbaar waarop de plus pool van de hoogspanning komt, de min pool zit aan de bodem van de kamer. Verder is het venstertje van dubbel glas zichtbaar waarachter zich de verlichting (drie witte 1 watt Led's) bevindt en het zwarte kokertje waarin ik van buiten af monsters in de kamer kan brengen. Nu zit er een
241Am monstertje in, voornamelijk een alfa straler.
Nu nog de kamerbodem en de wanden met zwarte kit vloeistofdicht maken en de koeling aansluiten. Ik hoop begin volgende week de eerste condensatiesporen te kunnen gaan zien. Natuurlijk ga ik daarvan foto's proberen te maken.