Hier wat meer opnames die ik van de nevelkamer maakte. Klik op de afbeelding om de animaties te starten. Sommige animaties zijn vrij omvangrijk, dus het laden/starten kan even duren.
- Lege nevelkamer klein 1440 keer bekeken
Lege nevelkamer. Er verschijnen wat elektronen met verschillende snelheden rond en een laag energetisch alfadeeltje.
- Muonen 1440 keer bekeken
De muon van gisteren, nu in een animatie gezet.
- Alfadeeltje en snelle elektronen 1450 keer bekeken
Een alfadeeltje met wat hogere snelheid en wat snellere elektronen. Wat de twee blobjes links zijn, geen idee. Wellicht veroorzaakt doordat er iets van de hoogspanningsdraad er recht boven af kwam?
- Americium hoge resolutie 1440 keer bekeken
Een opname van de (alfa) straling van americium, in hogere resolutie.
Het voordeel van een externe warmtewisselaar aan zo'n kamer is, dat je hem eenvoudig kan vervangen. Bijvoorbeeld gewoon door kraanwater door het koelblok te laten lopen of door, zoals ik vanavond gedaan heb, de slangen in een bak water vol ijsblokjes te hangen. De laagst gemeten temperatuur lag rond de -48 graden, en daarbij was slechts 130 watt vermogen door de Peltiers nodig. De verwachting was dat de gevoelige zone hierdoor dikker zou worden dan de centimeter die ik met de radiatorkoeling bereikte. Dat bleek te kloppen, de zone werd ongeveer 4 cm dik, maar (ik vermoed door de zeer lage temperatuur) ook heel erg gevoelig. Meer of betere sporen leverde het nauwelijks op maar wel een paar andere fenomenen:
- Aantikken kamer wolkenvorming klein 1440 keer bekeken
Het overbelichte staafje onderin is de sensor van een digitale thermometer die ik door het monsterbuisje had gestoken en zijn spiegelbeeld in het plasje gecondenseerde propanol op de bodem. De NTC weerstand raakte de bodem van de kamer. Een klein tikje op de glasplaat zorgde er waarschijnlijk voor dat de sensor op de bodem stuiterde en die verstoring veroorzaakte een kleine explosie van condensatie in de superkoele propanoldamp. Mooi gezicht, en ook een mooie illustratie van het oorspronkelijke doel en de naam; Wilson Cloud Chamber.
- Condensatie door thermistorkousje klein 1440 keer bekeken
Toen de temperatuur zijn laagste punt bereikte bood zelfs het (sterk overbelichte) glasvezelkousje om de sensordraden, dat door de dikke laag zich nu midden in het gevoelige gebied bevond, al voldoende verstoring om ter plekke geisers van condensatiesporen te laten ontstaan.