Professor Puntje
Artikelen: 0

Re: vermogensaanpassing

Op het moment heb ik weinig tijd, maar hier staat hoe die fasors werken:

https://www.electronics-tutorials.ws/accircuits/phasors.html

Het komt erop neer dat je plaatjes tekent waarin de betrokken wisselspanningen en -stromen door draaiende pijltjes worden voorgesteld. De hoeken (= faseverschillen) tussen de pijltjes en de grootten (= amplituden) van de pijltjes worden dan meetkundig bepaald. 
klazon
Pluimdrager

Als je met fasors werkt is dat feitelijk een grafische manier van complex rekenen.
ukster

Helemaal mee eens.
vectorvoorstelling
vectorvoorstelling 963 keer bekeken
Maar pas dat maar eens toe op dit vraagstuk om L en C op te lossen.

Professor Puntje

klazon schreef: Als je met fasors werkt is dat feitelijk een grafische manier van complex rekenen.

Als je met complexe getallen werkt is dat feitelijk een algebraïsche manier om vlakke meetkunde te beoefenen. Dus het één is niet meer of minder waar dan het andere. De complexe getallen zijn wel handiger voor wie het verdraagt om met een nieuw soort getallen te werken. Over fasors hoor je weinig meer.
ukster

best wel raar, want een fasor is een complex getal.
Professor Puntje

Een fasor is een draaiende vector. Je hoeft niets van complexe getallen te weten om je draaiende vectoren te kunnen voorstellen, en daar ook plaatjes van te kunnen tekenen. Wie complexe getallen te moeilijk vindt kan de zaak vaak nog wel met fasors uitrekenen.
ukster

draaiende en stilstaande vectoren
draaiende en stilstaande vectoren 963 keer bekeken
Professor Puntje

Ik heb mijn oude leerboek voor de zekerheid nog even ingezien, en de behandeling met draaiende vectoren wordt inderdaad eerst los van complexe getallen uitgelegd. Wel stapt het boek daarna over op berekeningen met complexe getallen, omdat dat nu eenmaal minder bewerkelijk is. Voor wie wel in grafische behandelingen met draaiende vectoren zonder complexe getallen geïnteresseerd mocht zijn heb ik al een paar links geplaatst, en daar laat ik het nu maar bij.
ukster

Voor de volledigheid devoor 1MHz
WillemB

Een uitwerking met vectoren kan als volgt:

P= PU = 8 Watt, de kring stroom is dan 0,4 A, spanning na Ri = 20 Volt

De spanning over Ru = √ (8 . 600 ) = 69,2 Volt
Met vectoren U uitrekenen met Pythagoras  :  resultante van 20 Volt en 69,2 Volt = 66,2 Volt

dan is Xc = ( spanning / kringstroom )  66,2 /0,4 = 165 Ω   ==>  C = 960 pF  bij 1 Mhz

Nu nog de spoel, spanning over spoel is zelfde als RU = 69,2 Volt, de resultante van IL en IRU is een stroom van 0,4 A

de stroom door de R= 69,2 / 600 = 0,115 A,  
de stroom door de spoel is dan, Pythagoras toepassen op resultante 0,4 en Iru 0,115 = 0,383 A

Dan is XL = 69,2 / 0,383 = 181 Ω  ==> L = 28 uH bij 1 Mhz.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
ukster

Mijn welgemeende complimenten gaan naar WillemB.
Zo eenvoudig kan het dus toch zijn om de waarde van L en C te vinden.
WillemB

@ Ukster, nog een na beschouwing, jou uitwerking is ook waardevol, daaruit blijkt het belang
van de verhouding tussen Ri  en ( RU - Ri ), blijkbaar kan je daar verder mee rekenen, want dan krijg je de zelfde uitkomst.

De verhouding in dit geval is 50/550 en is 11.

Dan blijkt XC = Ri . √11 = 50 . 3,31 = 165 Ω

en voor XL = RU . 1/√11 = 600 . 0,301 = 181Ω

Kan ik daaruit opmaken dat alleen de bepaalde verhouding tussen Ri en RU van belang is  en verder niets ?,
maakt het wel een stuk simpeler als algemene formule, weinig aanvullend reken werk nodig.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
ukster

In de praktijk zal niemand deze formules bij de hand hebben en is jouw methode (vereist wel het nodige inzicht),de enige die (relatief eenvoudig) de oplossing geeft.
Als je zo'n formule wel bij de hand hebt kun je inderdaad direct aan de gang, maar het verschaft verder geen inzicht in de materie.(behalve dan om deze formules zelf te bedenken)
Ik heb nog wel een overzichtje gemaakt voor een tweetal gevallen (Ru>Ri en Ru<Ri) voor verschillende LC-filters
Vermogensaanpassing voor 1 frequentie
(52.59 KiB) 107 keer gedownload

Terug naar “Elektrotechniek”