Ik heb een asynchrone motor waarop op de uitgaande as een rubber wiel is bevestigd. Dit wiel moet in de praktijk een bepaalde last gaan aandrijven (door middel van wrijving tussen wiel en last).
Omdat dit eerst getest moet worden hoe dit systeem zich op lange termijn gedraagt moet er een test opstelling gebouwd worden. In deze testopstelling kan ik geen gebruik maken van de zware last waardoor de asynchrone motor nagenoeg onbelast zou lopen. Daarom wil ik nu een tweede asynchrone motor met een zelfde wiel ook laten aangrijpen op de zelfde last maar de motor met een lager toerental aandrijven waardoor deze als rem zou dienen en dus motor A belast.
Dus eigenlijk kan het bekeken worden als 2 asynchrone motoren waarvan de uitgaande assen aan elkaar gekoppeld zijn (Beide frequentie gestuurd) Waarbij het draaiveld van motor A rond draait met een frequentie van 50Hz en die van motor B met vb 45 Hz. Motor B zal dus motor A belasten en motor A zal motor B willen sneller willen doen draaien. Mag ik dit zo uitvoeren of gaan er dan ongewenste situatie optreden? Ik neem aan dat ik motor B sneller zal gaan draaien als het aangestuurde draaiveld waardoor deze ook stroom gaat opwekken.