Ik denk inderdaad wel dat het vergelijken met wat de meter aangeeft met een serieweerstand hetgene is dat dat bedoelt wordt in deze opgave. Of het ook de praktijk is is een ander geval:
Ibkh1999 schreef:
2. Kies het meest nauwkeurig (DMM) toestel om de mening te doen.
Dat kan je ook opvatten als 'kies de meest nauwkeurige weerstandsmeter op de markt, en meet daarmee direct de inwendige weerstand van van de analoge multimeter'.
Waarschijnlijk mag het allemaal niets kosten, maar als de prijs geen bezwaar is denk ik dat je met een hoogwaardige moderne weerstandsmeter (7 digit HP/aligelent/keysight etc) een nauwkeurigere waarde verkrijgt dan bij experimenteren met een voeding en een serieweerstand.
Dat heeft meer van doen met de vermenigvuldigde tolerantie van die voeding (zeg 10.00 volt, +/- 0.01 geijkt) en de tolerantie van die serieweerstand (1%, misschien 0.1% als je je best doet).
Met een echt goede, geijkte weerstandsmeter kom je een stuk dichter bij dan 0,1% - eerder in de orde van 1 ppm (7 significante cijfers met een totale onzekerheid van het minst significante cijfer)... alleen denk ik niet dat de gemiddelde school een dergelijk apparaat van $10.000+ heeft staan, laat staan het jaarlijks kan laten ijken.