Beste allen,
Voor mijn stage voor mijn studie werktuigbouwkunde ben ik bezig met het ontwikkelen van een systeem dat werkt op zonne-energie en ik kom een elektrotechnische uitdaging tegen. In het systeem zit een radiaalblower van elektror (https://www.elektror.de/en/product/D_E066) met een motorvermogen van 1.5kw ontworpen voor 230v. Deze motor moet dagelijks, in perioden van 10 minuten, een uur bij elkaar (6*10) draaien (maximaal, reken met 45 minuten). Ik ben uitgegaan van 90% rendement in de transformator. De energievraag van de motor is dan 1.66kw.
Omdat we werken met auto-accu's (ik sta open voor alternatieven), moeten we van de 12v van de accu, naar 230v. Een normale transformator 12-230 hiertussen zetten betekent dat je 139A nodig hebt om met 12v 1.66kw te bereiken. En dan heb je daar 1 accu nodig van 520 Ah. Dit is natuurlijk niet realistisch.
Als je meerdere accu's in serie schakelt, dan verhoog je het voltage, en verlaag je het amperage. Onderstaande tabel weergeeft de situatie met 1, 2, 4, 6 en 8 accu's. Omdat je auto accu's niet zomaar elke dag helemaal leeg kan trekken (AGM accu wel?) heb ik de benodigde capaciteit/5, dus vraag*5 gedaan, en daarop wil ik nu de keuze gaan baseren voor de accu's.
[sharedmedia=core:attachments:28076]
Zoals je ziet wordt het pas bij 8 accu's, 96v, bij C/2, enigszins haalbaar om met accu's te gaan werken. Is een systeem met 96v op 8.7A totaal onhaalbaar?
Hierbij is het belangrijk dat meegenomen wordt dat de opbrengst van 1, 2, 3 zonnepanelen dagelijks op de specifieke locatie, gemiddeld onderstaand is (kwh/dag)
[sharedmedia=core:attachments:28077]
Alle hulp wordt enorm gewaardeerd.
Vriendelijke groeten,
Didier