Niks mis met clichés. Ze geven structuur, maken de toehoorders bewust van het punt in de presentatie en zorgen daarmee voor een verhoogde aandacht op het moment dat de conclusie wordt gepresenteerd, en zorgen daarmee weer dat de boodschap beter overkomt.
Op een slaapverwekkend verhaal zit - een enkeling daargelaten - niemand te wachten. Maar wat is je publiek en waar gaan je presentaties eigenlijk over?
Tenzij een samenvatting een vereiste is zou ik dat achterwege laten. In plaats van een samenvatting kun je m.i. beter 'key points' noemen. Nee, dat is niet hetzelfde als een samenvatting. Probeer het te beperken tot maximaal 3 zinnen waarin je de essentie van je presentatie duidelijk maakt. Samenvattingen zijn een herhaling van zetten, niemand zit er op te wachten en vaak heb je nog een vragenronde waarin je bepaalde onderdelen kunt herhalen.
En oh ja, NOOIT afsluiten met "dit was mijn presentatie", maar gewoon met een formele "dank voor uw aandacht" of iets dergelijks.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."