kiyal
Artikelen: 0

3 fase motor

hallo mensen,

ik heb hier een motorplaat waar ik niet helemaal uitkom :s

linksboven staat bij 50Hz driehoek, 400V 7.8A
maar iets daaronder staat 380V 8.2A

welke is het nou?

3 fases van 230 zijn 380, p=u.i      maar 380*8.2= 3.1K

er klappen constant 2 stoppen uit (afgezekerd op 16A per fase).

nu wil ik er een motorbeveiliging tussen gaan zetten, maar ik heb ff een opfrisser nodig, de ampere op de plaat is totaal toch? dus delen door 3? als ik dan 8.2/3=2.7A motorbeveiliging er tussen ga zetten klapt die er zowiezo uit, als 16A hem al niet houd...

volgensmij zit ik ergens enorm fout...

hoor het graag, iedere hulp is welkom!

p.s. zie mijn fout bij 400/7.8 en 380/8.2     p=u.i dus als U kleiner word, word I groter... verklaart nog niet dat ik op 3KW uitkom, en geen 4
Bijlagen
20180604_211141
20180604_211141 6206 keer bekeken
klazon
Pluimdrager

Re: 3 fase motor

De stroom die op de plaat vermeld staat is de stroom per fase. Dus niks delen door 3. 
Daarbij komt nog dat de stroom bij opstarten gedurende enkele seconden ongeveer 6 keer zo groot is. Dus de stroom zal even tussen de 40 en 50A zijn en dat vindt een zekering van 16A te veel.
klazon
Pluimdrager

Wat het vermogen betreft, dat bepaal je als volgt:

aantal fasen: 3
fasespanning: 230V
stroom per fase: 7.8A
cos phi: 0,87

P = 3 x 230 x 7.8 x 0.87 = 4682 W 

Dat is het elektrisch vermogen, dat is dus meer dan op de typeplaat staat. Maar die 4 kW is het mechanisch vermogen aan de as.
Benm

klazon schreef: De stroom die op de plaat vermeld staat is de stroom per fase. Dus niks delen door 3. 
Daarbij komt nog dat de stroom bij opstarten gedurende enkele seconden ongeveer 6 keer zo groot is. Dus de stroom zal even tussen de 40 en 50A zijn en dat vindt een zekering van 16A te veel.

Zou dat niet te ondervangen zijn door een zekering te plaatsen met een tragere karakteristiek? Of zijn hoofdzekeringen wel zo snel dat ze eruit gaan bij een kortstondige factor 4 overbelasting oid?
Victory through technology
klazon
Pluimdrager

Een tragere zekering kan inderdaad een oplossing zijn. Normale zekeringautomaten in huisinstallaties hebben een B-karakteristiek. Op de automaat staat dan B16. Voor motoren worden meestal trager automaten gebruikt, C16 of D16.
Hoofdzekering zijn ook van een traag type. Bij een overbelasting of kortsluiting wil je dat eerst de groepszekering ingrijpt, de hoofdzekering is het laatste vangnet. Maar of die hoofdzekering het volhoudt hangt van de waarde af. Een hoofdzekering van 25A kan het na een aantal starts ook begeven.
Misschien kan de topicstarter aangeven wat voor soort aansluiting hij heeft.
kiyal

dankjullie wel oor alle info! hier moet ik het mee redden.

de huidige zekeringen zijn inderdaad B16, deze zou ik dus moeten vervangen voor een B32 (hoop dat deze die piek wel kan opvangen). en dan een motor beveiliging van 8.2A ervoor.

ben nog erg nieuwsgierig naar die cos phi, maar daar hebben we Wikipedia wel voor denk ik :-)

nogmaals bedankt mensen!
klazon
Pluimdrager

kiyal schreef: .... deze zou ik dus moeten vervangen voor een B32 ....
In een huisinstallatie mag dat niet. Daar mogen de eindgroepen maximaal met 16A beveiligd zijn. Je moet dus C16 of D16 gebruiken.

Als het om een bedrijf gaat met een zwaardere aansluiting dan wordt het verhaal weer anders. Daarom vroeg ik ook wat voor aansluiting je hebt.
kiyal

het is in een bedrijfsomgeving, we hebben in de desbetreffende groepenkast al enige 32 zitten. 

c of d16 zou ook wel kunnen, maar dan krijg je dat overal in de fabriek b hangt en alleen die c of d moet hebben... 
klazon
Pluimdrager

Als de hoofdzekering minstens 63A is kan je de machine zekeren met 32A. Maar waarom geen C-karakteristiek? Dat is gebruikelijk voor motoren. 
En nog een punt: is de kabel vanaf de zekering wel dik genoeg? De zekering dient in principe voor de beveiliging van de kabel en bij 32A zal de aderdoorsnede minstens 4 mm2 moeten zijn.
Rola

Wanneer klappen de zekeringen eruit,in de ster of in de driehoek?

Bij dit vermogen hoort er een ster-driehoek schakelaar op te zitten.
kiyal

Hallo mensen,

Dit project stond even stil. Maar pak hem nu weer op.

Ik heb besloten een ster-driehoek schakeling in te bouwen.

Ik heb de motor nu in de werkplaats staan en heb hem onbelast in driehoek laten draaien. hier meet ik ongeveer 3A per fase (2.8 - 3.1 - 3.4)
dat is 9.3 A totaal

Onbelast in ster is het 0.8 per fase dus 2.4A

dit zie ik nergens terug op het plaatje. zou iemand dat nog willen uitleggen?

Rola schreef: Wanneer klappen de zekeringen eruit,in de ster of in de driehoek?

Bij dit vermogen hoort er een ster-driehoek schakelaar op te zitten.
dat is in driehoek, ik heb ook besloten een ster-driehoek schakeling erin te zetten
klazon schreef: Als de hoofdzekering minstens 63A is kan je de machine zekeren met 32A. Maar waarom geen C-karakteristiek? Dat is gebruikelijk voor motoren. 
En nog een punt: is de kabel vanaf de zekering wel dik genoeg? De zekering dient in principe voor de beveiliging van de kabel en bij 32A zal de aderdoorsnede minstens 4 mm2 moeten zijn.
de hoofdzekering is 125A.
de kabel is uit mijn hoofd 5x6mm2 anders moet ik deze nog verzwaren, niet zon punt.

ik kom alleen niet uit het typeplaatje van de motor.
klazon schreef: De stroom die op de plaat vermeld staat is de stroom per fase. Dus niks delen door 3. 
als ik het zo meet lijkt het toch het totaal. 2.8 - 3.4 A per fase lijkt meer rond de 8.2 A te zitten
klazon
Pluimdrager

kiyal schreef: Onbelast in ster is het 0.8 per fase dus 2.4A

dit zie ik nergens terug op het plaatje. zou iemand dat nog willen uitleggen?
Waarom ga je die drie stromen optellen? Dat heeft geen zin want het zijn stromen in 3 verschillende draden.
kiyal

klazon schreef: Waarom ga je die drie stromen optellen? Dat heeft geen zin want het zijn stromen in 3 verschillende draden

ja, nu ik het terug lees is dat vrij nutteloos  :?
ik probeer de waardes op het plaatje op de een of andere manier naar voren te krijgen.
als de waardes op het plaatje niet kloppen kan ik nooit de juiste motorbeveiligingschakelaar uitkiezen
Benm

Het probleem zal toch in de aanloopstroom zitten, en afgezien van tragere zekeringen zou je dat ook kunnen ondervangen door potige PTC weerstanden in iedere fasedraad. Dat werkt alleen als je de motor kunt doen draaien onder een redelijk lage mechanische belasting zodat de lagere aanloopstroom tenminste een beetje beweging in gang zet. 

Een dergelijke constructie is niet heel ongebruikelijk, en kun je ook wel terugvinden in consumenten-apparaten als krachtige stofzuigers (met een 2 kW motor oid) waarbij de PTC zorgt voor het beperken van de inschakelstroom tot een nivo waar een normale zekering voor huishoudelijk gebruik geen moeite mee heeft. 

De waardes op het plaatje zijn die bij nominaal gebruik, dus als de motor al loopt en je de maximale mechanische belasting aanbrengt. Zoals eerder opgemerkt kan de kortstondige startstroom hier een veelvoud van zijn, waardoor de zekeringen alsnog doorslaan bij het inschakelen. 

De ultieme oplossing zou zijn om de 3 fasen gelijk te richten en dan de motor te sturen met een variable frequency drive die rekening houdt met het piekvermogen, maar die oplossing is denk ik te kostbaar voor deze situatie. 
Victory through technology
Josker

Kun je geen langere tijd instellen voor de omschakeling van ster naar driehoek?
Als de nominale stoppen uitslaan bij omschakelen, dan betekent dat dat de motor nog aan het aanlopen is.

Terug naar “Elektrotechniek”