Benm
Artikelen: 0

Re: radarreflector in zwemvest

Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ver uit de kust je vliegt. Die slides zijn onvoldoende voor alle passagiers, maar er behoren toch losse life rafts (met een radiobaken) aan boord te zijn als je verder dan 2 uur of 400 mijl uit de kust vliegt - zeg maar voor iedere transatlantische vlucht, en ook de nodige in azie/oceanie?

Rond de middellandse zee zul je nooit zo ver van de dichtstbijzijnde luchthaven kunnen komen, en bovendien voortdurend ergens op de radar te zien zijn. 

Er was nog wel een dingetje daarover  met Qantas die die hele slides eruit wil gooien ivm gewichtsbesparing, wat op zich best redelijk is als je binnen australie vliegt en je feitelijk nooit op water zou kunnen landen. 

Het blijft natuurlijk wel een issue naarmate je meer passagiers in een vliegtuig weet te proppen, en ondertussen ook grote afstanden over water vliegt. Voor zover ik kan inzien kun je met een 737 MAX ruim 200 passagiers meenemen als het een all-economy configuratie is, en met 180 minuten ETOPS kun je er ook gewoon mee van amsterdam (en zeker londen) naar new york vliegen. Op de kortst mogelijke route kom je daarmee echter wel  meer dan 2 uur van de dichtstbijzijnde luchthaven, dus dan zou er genoeg aan boord moeten zijn om alle passagiers in een detachtable slide of raft te moeten krijgen. 

Lastige kwestie is dat hier vliegtuigen gebruikt worden die primair niet voor zulke lange vluchten over open zee bedacht waren, maar ze inmiddels wel maken door verbeterde modellen. 
Victory through technology
shimmy

Het is niet de bedoeling dat je heel lang in het water blijft liggen, verkeersvliegtuigen hebben opblaasbare vlotten aan boord waar je in kan klimmen als de boel in het water terecht komt. Die moeten genoeg capaciteit hebben voor alle passagiers,
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ver uit de kust je vliegt. Die slides zijn onvoldoende voor alle passagiers
Als je je stelling veranderd zul je uituindelijk wel een keer gelijk krijgen ja. Maar...een half uurtje vliegen vanuit de kust is aardig wat uurtjes voor de eerste reddingsboot arriveert.

Overigens heb ik ooit de training gedaan in een zwembad met kleding en zwemvesten aan om elkaar uit het water in een slide/raft te krijgen en dat valt nog helemaal niet mee, zelfs in zon gecontroleerde omstandigheid en met allemaal jonge mensen met Nederlands zwemdiploma. Ik maak me geen illusies over de praktijk waarbij niet iedereen binnen een paar minuten droog zal zitten.
Benm

De vraag of mensen uberhaupt een beetje kunnen zwemmen is natuurlijk ook wel een punt - met zo'n reddingsvest blijf je wel even drijven, maar een vlot op klauteren of in een gecontroleerde richting zwemmen is ook wel weer wat anders. 

Nederlanders zijn vaak best aardige zwemmers, al denk ik niet dat je je capaciteiten al te hoog moet inschatten als het water heel koud is of iets dergelijks... maar het is toch wel wat anders dan bijvoorbeeld chinese toeristen die gaan snorkelen met een zwemvest om (geen idee hoe je dat doet maar heb het vaak genoeg gezien). 
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”