Beste Kevin,
Ik heb voor mijn werk PM motor besturingen ontworpen met zowel een H-Brug als op een eenvoudigere manier.
De allereerste versie die ik gemaakt heb, is met behulp van een wisselschakeling rond de motor gedaan. In de verbinding naar de min heb ik een Solid State Relais (SSR) geplaatst.
Je zou nog de motor kunnen afremmen door de motor kort te sluiten (rode en zwarte draad met elkaar verbinden). Ik heb dat toen gedaan door het SSR uit te zetten en beide relais aan te zetten. Daarmee rem je de motor wanneer je de as wil draaien.
Het SSR kun je kant en klaar kopen maar ook zelf met een MOSFET oid maken.
Je kunt eventueel nog tegenstroom remmen door de relais om te schakelen en dan het SSR zachtjes aan te zetten. Houdt er wel rekening mee dat de maximale tegenstroom niet overschreden wordt, anders demagnetiseer je de permanente magneten.
Hieronder een voorbeeld hoe het zou kunnen. Ik heb zelf een kleine weerstand gebruikt (0,01 Ohm) om de stroom in de motor te bepalen. Stroom = kracht...
De kortsluitstroom meet je daar niet mee, dat zul je moeten begrenzen in de regeling wanneer je tegenstroom remt.
De diode met elko moet je echt op deze manier aansluiten. Anders krijg je enorme spikes over het SSR. Ik heb zelf nog een varistor aangebracht om spikes te voorkomen.
Groeten,
Wim.