Pinokkio schreef:
Waarom is die spleet dan niet afgeplakt, zoals ook na de bocht gedaan is?
Och, ik heb nog alutape liggen, dus die zal ik ook afplakken. Beter blô jan dan dô jan.
Pinokkio schreef:
Niks ingewikkelds hoor, alleen maar wat nattevingerberekeningen.
..//..
Ongeisoleerde waterbuizen dragen momenteel wellicht meer bij aan opwarming zolderruimte.
nattevinger: alle open stukjes buizen en koppelingen bij elkaar geteld misschien een meter of 2-3 buis van rond de 40°C (als de kachel draait) . Met alle rotzooi die er overal gestapeld staat trouwens nog een aardige klus.....
Maar deze snap ik niet:
Pinokkio schreef:
Luchtbuis is volgens deze metingen ook kouder dan de zolderruimte, dus verliest niets, maar zal vandaag juist warmte opnemen, ongeveer 50 W.
Rookgasbuis verliest vandaag ongeveer 60 W.
hoe kan een rookgasbuis, 15 °C warmer dan de omgeving, maar 60 W verliezen, terwijl een even lange pvc buis nog 50W opneemt terwijl die maar 6-7-8 °C kouder is dan de omgeving?
Het valt me trouwens wel mee dat ik het huis zo aangenaam houd met water van rond de 40°C zo in januari. Maar dat zal wel zijn omdat de radiatoren zwaar overbemeten zijn. Bouwjaar is 1970, vlak voor de oliecrisis, en dus zal dat wel berekend zijn op enkel glas en een ongeïsoleerde spouw. Nadien is er overal, ook boven, dubbel glas gestoken, de zolder duidelijk na-geïsoleerd, en de spouwen volgeblazen met glaswolvlokjes. En zo verstookten we sinds we hier wonen, een jaar of tien, gemiddeld ongeveer 1000 m³ gas per jaar. Dat vind ik heel netjes voor een huis op de kop van een 1970.rijtje.
Zelf heb ik dit najaar nog 8 cm PIR-alu tegen de vloer in de kruipruimte geplakt omdat ik meer en meer last van koude voeten begon te krijgen.
Ik heb de ketel altijd al laag gehad, dat gependel van heet/koud/heet/koud in de radiatoren zorgde regelmatig voor koude lucht over de vloer, en het ergste daarvan zijn we sindsdien kwijt. En nu ik ook isolatie onder de vloer heb heeft mijn elektrisch voetenmatje bij de computer (waar ik het grootste deel van mijn avonden doorbreng om allerlei redenen) nog maar één keer gedraaid. (en is de ketel nog eens 5°C lager afgesteld dan andere jaren) /