die hanze schreef:
@ hendrikus: Een delay op informatie transfer wil niet zeggen dat de tijd trager loopt. Uiteraard zie je altijd in het verleden omdat de licthsnelheid eindig is. Ik heb je al meermaals deze delay zien verwarren met tijdsdilatie of iets dergelijks. Hier is niets relativititisch aan en het is al een zeer lang gekend effect. Het achteraf naast elkaar controleren van (atoom)klokken is ook al gebeurt en bevestigt de theorie.
Een "zwaar" object in de ruimte zal een grotere tijdruimte kromming hebben dan een "lichter" object. Het licht volgt de geodeten en die zijn gerekt bij een "zwaarder" of beter gezegd sterk verdicht object. Dus zal het licht een langere weg afleggen naar het meer verdichte object. Zo simpel is dat, dus treedt dit ook op als een object op de aarde sterk verdicht is. Of gewoon als een object zich dichter bij de aarde bevindt.
Zo gezien zal het licht van een hoge toren later aankomen op de aarde omdat immers daar de kromming het sterkst is. Een meter is ook korter dicht bij de aarde dan verder van de aarde af.
Verder herken ik me niet in jouw bewering dat ik zou ontkennen dat de theorie niet met atoomklokken reeds bewezen is, daar gaat het in deze helemaal niet om, ik heb al meerder keren bevestigd dat ik dat erken.
Verder ligt het wel aan mij als ik iets niet zo kan omschrijven zodat men het op z'n minst snapt en dat haal ik er ook bij jou niet uit.
Als je over bergen en heuvels met een bepaalde snelheid gaat en met dezelfde snelheid over een rechte weg zul je toch echt sneller op je plaats zijn als je de rechte weg berijdt. Bij ruimtetijd kromming zijn de bergen en heuvels de kortste weg.