De supersonische knallen hinderen de mensen in het vliegtuig inderdaad niet, de schikgolven bereiken hen niet. Zal ook het geval zijn als het vliegtuig hoog genoeg vliegt denk ik. Wat ook een rol speelt is of het vliegtuig daalt of Stijgt of horizontaal vliegt. Bij een klim zijn de scholgolven naar beneden gericht en dus beter hoorbaarNatuurkundeFan schreef: Ik weet waarom er een knal ontstaat, alleen vroeg ik me af of je er zelf wat van merkt. Het lijkt mij echter niet, omdat de geluidsgolven van je af bewegen.
Je moet er ook rekening mee houden dat de schokgolven het oppervlak vormen van twee kegels die zich uitstrekken van de neus en vanaf de staart van het vliegtuig. De mensen op de grond horen de knallen als de schokgolven over hen heen trekken. De knal die jij hoort is dus niet de de knal die mensen 50 km verderop zullen horen. Het is dus 1 lange knal die over het landschap trekt.NatuurkundeFan schreef: Ik weet waarom er een knal ontstaat, alleen vroeg ik me af of je er zelf wat van merkt. Het lijkt mij echter niet, omdat de geluidsgolven van je af bewegen.