Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

De koppeling blijft slippen als je per ongeluk zou terugschakelen van 5 naar 2 ipv 4 bij zeg 130 km/h. Gevolg is dat je waarschijnlijk de koppelingsplaten opstookt ipv de motor en/of de tandwielen van de versnellingsbak als je het expres zou doen. Maar als het per ongeluk gebeurt trap je meteen het koppelingspedaal weer in en schakelt naar de 4 ipv de foutieve 2, zonder noemenswaardige slijtage of schade. 
Victory through technology
haematoxyline
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 21 apr 2019, 15:47

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Anekdote intermezzo: Ik reed (met een diesel vw Golf) een keer 80km/u en met de intentie een kruispunt nogal sportief te nemen schakelde ik terug naar 3de vitesse. De bak deed wat tegen maar toch duwde ik hem in de versnelling. Plots vlogen mijn toeren tot 6 (wat max. in het rood is bij een diesel), het bleek dat ik hem in 1ste had gezet. De banden sjirpte en het voelde alsof ik door een muur reed. Geen aanrader zo van 5de naar 1. 
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Yeah, dat wil wel remmen inderdaad, zonder ABS :) Maar je voelde geen nattigheid toen je de koppeling los begon te laten?
Victory through technology
haematoxyline
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 21 apr 2019, 15:47

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Niks van gemerkt
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: toerental 1.4 benzineauto op snelweg

Apart, gezien zoiets toch wel een heel bijzonder geluid produceert!
 
Geluk is dat je bij voorwielaandrijving niet echt een acuut probleem hebt gezien het slechts de voorwielen in een slip trekt. Bij achterwielaandrijving zou je wellicht echt in een slip terecht komen waar weinig controle meer over mogelijk is. 
Victory through technology

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”