Hallo iedereen!
Onlangs heb ik een tour gedaan op de luchthaven van Frankfurt, waar ik me heb laten vertellen dat de kerosine die opgeslagen is in de brandstoftanks van Frankfurt am Main Airport rechtstreeks van haven van Rotterdam komt.
Ik ben hier thuis wat dieper op ingegaan en deze informatie werd me onmiddellijk bevestigd. Kerosine wordt, samen met vele andere brandstoffen, in de raffinaderij van Rotterdam verkregen uit ruwe olie, en wordt vervolgens via de Central Europe Pipeline System naar diverse militaire en civiele tankstations en luchthavens getransporteerd.
De meest gedetailleerde uitleg van de afkomst van de oliën dat ik tot nu toe vond was: "Voornamelijk het Midden-Oosten en Rusland". Iemand die hier meer over weet of duidelijkere bronnen kan terugvinden over de afkomsten?
Weet iemand meer over de productie van kerosine? Hoe wordt dit gewonnen uit de oliën en is er binnen de Raffinaderij van Rotterdam een afdeling of een route (kan je die aanduiden?) die enkel dient voor de productie van kerosine (en dus geen benzine, diesel, ...)?
Zijn er statiestieken van hoeveel kerosine wordt geproduceerd per dag / jaar (in Rotterdam)? Eventueel ten opzichte van andere brandstoffen?
Zijn er noodprocedures bij een tekort of bij een lek? Dit kan gaan over een tankschip dat niet komt opdagen, problemen in de raffinaderij, de CEPS of brandstoftanks op de luchthaven.
Andere weetjes of tips&tricks over kerosine of de brandstofbevoorrading in Frankfurt am Main Airport?
Alvast bedankt!
Jarno