NB: ons kraanwater komt van Brabant WaterKan ik warm water uit de kraan drinken?
Nee, dat kunt u beter niet doen. Wij garanderen de kwaliteit van koud leidingwater. Maar wij kunnen dat niet doen voor verwarmd leidingwater dat door een boiler of geiser heeft gestroomd. Uw boiler of geiser is gemaakt van metaal. In warm water lossen metalen beter op dan in koud water. Daarom is er een kans dat er teveel metalen in warm water zitten.
Vindt u het water uit de kraan te koud om te drinken? Verwarm het water dan in een pan, fluitketel of waterkoker. U kunt het verwarmde water mengen met koud water tot u de temperatuur goed vindt.
In hoeverre is dit realistisch?
Mijn vraag komt voort uit de praktijk. in 2013 is mijn oudste zoon geboren en voor de flesvoeding was toen de standaard methode dat je handwarm kraanwater pakt, poeder erbij en klaar. Nu 6 jaar later zou ik hem blijkbaar op een koperdieet hebben gezet?
Nu ben ik geen chemicus natuurlijk, maar als koperleidingen tientallen jaren blijven functioneren zonder dat ze ook maar enige slijtage vertonen, hoeveel koper lost er dan daadwerkelijk op? Mijn boerenverstand zegt dat dit minimaal zal zijn. Anderzijds zegt mijn boerenverstand óók dat zo'n waterleidingbedrijf zulks niet zonder reden op de website zet.
En is het verschil tussen warm en koud water dusdanig dat er serieus meer koper oplost? En last but not least: als ik datzelfde koude water wat normaliter door mijn CV c.q. keukenboiler wordt opgewarmd nu door een fluitketel laat opwarmen, wat is dan effectief het verschil, behalve dan het metaal in kwestie?
Over keukenboilers gesproken: een Quooker spuugt warm water uit specifiek voor consumptie. Hoe zit dat dan?