Moderators: Michel Uphoff, jkien
ge mist een belangrijk punt hier ,na verloop van tijd zal de warmte ophoping te groot zijn voor de filter en zal deze barsten of zelfs springennou er zat nogal een goede filter op t occulair dus mijn vader heeft niks
in jou specifiek geval zal de secundaire spiegel beschadigdt kunnen worden wederom door warmte ophopingMaar watvoor gevolgen kan occulair projectie door mijn kijker hebben voor mijn kijker?
Tsja, een vriend met een ETX is dus iets dergelijks overkomen. Alleen al door de ETX een paar uur in de Spaanse zon te laten staan is de lijm waarmee het objectief is vastgezet aan de kijkerbuis losgeraakt en viel er bij het opbergen van de telescoop bijna uit! Advies: filters voor het objectief, NOOIT een oculairfilter gebruiken, en de telescoop niet heel de middag pal in de zon laten staan. Nu zal dit laatste rond november geen probleem meer zijnskywatcher schreef:uiteraard is daar iets van te merken
het begint bij beelddegradatie en als je veel pech hebt zou je correcotr kunnen barsten
chrisk schreef:
Maarre met oculairprojectie (nu weer over de webcam) is er natuurlijk een bepaalde afstand die nodig is tussen het oculair en de webcam, of zeg ik nou wat raars?