Professor Puntje
Artikelen: 0

Anthony Zee's "Einstein Gravity in a Nutshell"

Dit topic gaat over het boek Einstein Gravity in a Nutshell van Anthony Zee.

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_ ... a_Nutshell

Vragen en opmerkingen over en naar aanleiding van dat boek kunnen hier geplaatst en gesteld worden.
Gast

Re: Anthony Zee's "Einstein Gravity in a Nutshell"

Ik bestel hem nu. Hopelijk komen er meer!
Professor Puntje

Hoop het ook. Het is naar mijn ervaring heel moeilijk om in je eentje een dergelijke studie vol te houden wanneer er in je sociale omgeving niemand begrijpt waar het over gaat of waarom je daar zoveel tijd in zou steken. Als we met een clubje enthousiaste mensen dat boek bestuderen kunnen we mekaar onderweg helpen en motiveren om (de basis van) deze grandioze theorie te doorgronden.
mathfreak
Pluimdrager

Ik heb het boek een tijd geleden ook besteld nadat ik op amazon.com de inhoudsopgave had bekeken. Omdat er in aparte appendices ook aandacht wordt besteed aan onderwerpen als twistoren en Kaluza-Klein theorie heb ik besloten het aan te schaffen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Professor Puntje

mathfreak schreef: za 19 okt 2019, 13:55 Ik heb het boek een tijd geleden ook besteld nadat ik op amazon.com de inhoudsopgave had bekeken. Omdat er in aparte appendices ook aandacht wordt besteed aan onderwerpen als twistoren en Kaluza-Klein theorie heb ik besloten het aan te schaffen.
Ah! Een nieuw lid van de club? Zou leuk zijn. :D
Gast

Hoop het ook. Het is naar mijn ervaring heel moeilijk om in je eentje een dergelijke studie vol te houden wanneer er in je sociale omgeving niemand begrijpt waar het over gaat of waarom je daar zoveel tijd in zou steken.
Heel erg herkenbaar!!

Ik zie voor mij iig hier wel het probleem met uhm .. ik ben bang dat ik niet even snel ben. Ik heb het regelmatig erg druk. En dan ga ik niet voor het slapen nog even een paar bladzijden lezen, want ik ken mezelf en hou dan niet op totdat ik het begrijp ed.

Maar goed. We zullen zien :)
Professor Puntje

Ik ben ook niet snel. Het heeft decennia geduurd voordat ik eindelijk begreep wat tensoren zijn! :mrgreen:

Gelukkig vindt Zee dat ook niet nodig, als je er maar mee kunt rekenen. En vooral aan dat laatste schort het bij mij nog.
Gast

Okay. Ik heb het boek uit en heb eigenlijk geen vragen.

:D Nee geintje, hij is gister binnengekomen. Eerste indruk: Heel veel bekende stof (80%?) .. alleen wiskundig niet! Wat grappen hier en daar waar ik om moest lachen (die kunnen we eventueel ook bespreken. De SRT in 60 seconden en de ART in 30 seconden was wel het kortste wst ik ooit gelezen heb!) :D

Maar (voor mij) zit de uitdaging in uhm hoe zeg ik het? .. dat ik de wiskunde kan lezen alsof het tekst is .. DENK IK. En dan is het een hele mooie, goede aanvulling.

Ik weet dat je, om GR echt volledig te begrijpen en de juiste inzichten te krijgen, gewoon niet om de wiskunde heen kunt. (Ook al denk ik wel eens "wie vind tensors nou leuk?") Niet dat ik de wiskunde niet ken, maar van bijv. de veldvergelijkingen maar globaal. Iig dus vooral het echt eigen maken, dat het als een stuk tekst lezen .. dat zal wel even duren lijkt mij.
Professor Puntje

Goed - dan zal ik vandaag of morgen met lezen beginnen. Waar ik dingen niet begrijp stel ik dan hier mijn vragen en dan komt de discussie vanzelf op gang.
Gast

Prima. Al denk ik (gevoelsmatig) dat wiskundig gezien flappelap het meest of iig het snelst zou kunnen helpen.
Maar t lijkt me leuk, uitdagend. Zijn er nog meer deelnemers?

@flappelap
Klopt dat wat ik hierboven schrijf een beetje. Dat op een gegeven moment de wiskunde als tekst of geometrie oid gelezen wordt (kan worden)? Dat dat bijna noodzakelijk is? (Anders wordt het toch wel een dikke pil.)
flappelap

Als ik zo'n boek lees, reken ik zelf alles na. Zo heb ik dit boek ook gelezen; het staat volgekrabbeld met aantekeningen en uitwerkingen. Je leert het imho alleen echt door te doen.

Maar dat hangt af van wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken.
Gast

Thanks voor de tip. Zal ik doen.

Een lange, complexe formule is natuurlijk wel heel veel informatie .. uhm heel compact. Dat valt het nooit te lezen als tekst .. lijkt me nu.

(Een getrained oog ziet het natuurlijk wel anders dan een leek. Nu zie ik mezelf niet als een leek, dus zal het me wat makkelijker afgaan dan .. mijn zus bijv. ;) (bij haar duurde het uren te begrijpen dat een zwart gat niet 2D is maar bolvormig, wat ze later vol trots heeft verteld aan vriendinnen :D ))
Professor Puntje

Ik heb nu de Preface gelezen. Gelukkig heb ik al genoeg wiskundig georiënteerde boeken over de ART anders zou ik me kwaad gemaakt hebben over Zee's negatieve houding ten aanzien van een meer wiskundige aanpak. Dus ik geef Zee nu graag de kans om eens te laten zien waar je met een meer praktische insteek komt. Hij heeft in elk geval een heel prettige schrijfstijl met veel grapjes en anekdoten.

Ga straks nog een stukje verder lezen.
Gast

Ik heb het stukje nog niet gelezen (ben of was vooral wat ziek (14 uur geslapen ..)). Maar hoop dat ik je kan bijbenen.

Maar de wiskunde, zoals ik het begrijp, is toch meer ter onderbouwing en verduidelijking van de ART. Einstein zelf, begrijp ik, had er maar moeite mee (hoe geniaal!).

"Since the mathematicians have invaded the theory of relativity, I do not understand it myself any more." A. Einstein.
HansH

Gast044 schreef: zo 27 okt 2019, 19:19 Ik heb het stukje nog niet gelezen (ben of was vooral wat ziek (14 uur geslapen ..)). Maar hoop dat ik je kan bijbenen.

Maar de wiskunde, zoals ik het begrijp, is toch meer ter onderbouwing en verduidelijking van de ART. Einstein zelf, begrijp ik, had er maar moeite mee (hoe geniaal!).

"Since the mathematicians have invaded the theory of relativity, I do not understand it myself any more." A. Einstein.
Dat komt denk ik omdat Einstein de basisideen in zijn hoofd had wat er aan de hand was. Daarom wist hij ook hoe hij de zaak in een bepaalde richting moest sturen. Vandaar dat ik ook ernaar streef om die basisideen te achterhalen, alleen zit dat niet zo mee soms omdat velen meteen terugverwijzen naar alle wiskunde waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet en niet ziet waar het heen moet en waarom. Zou mooi zijn als Zee dat dus ook zo probeert te benaderen als Einstein zelf zou doen. Daarom blijf ik deze link wel volgen, maar ga het boek pas aanschaffen als blijkt dat het een beetje in de richting komt die ik nodig denk te hebben om het te kunnen volgen.

Terug naar “Relativiteitstheorie”