In dit voorbeeld ben ik het daar zeker mee eens - begin bij de basis zonder die ene onmogelijke uitzondering uit te diepen.Marko schreef: ↑vr 08 nov 2019, 08:48 Is ook helemaal nergens voor nodig want als je de vereenvoudigde, mogelijk niet geheel correcte kennis beheerst is de stap naar de wel correcte kennis niet groot meer.
Het heeft dus geen klap te maken met schrijvers die elkaars fouten overnemen maar met hoe je lesstof overbrengt.
Er zijn denk ik legio voorbeelden waarbij een vereenvoudigde situatie wordt uitgelegd. In de scheikunde zie je dat ook wel, zelfs binnen het vwo kan het nog wel zijn dat er richting examen stof is die uitzonderingen behandeld die je in het eerste jaar geleerd hebt. Als je het vervolgens gaat studeren kom je er meer tegen, en als je gaat specialiseren voor een masters nog veel meer.
Overigens zou het best kunnen dat er andere zaken voorkomen die echt incorrect zijn omdat het tegendeel inmiddels is aangetoond en/of nieuw inzicht is verkregen. Qua onderwijs zit je dan als docent wel met een dilemma: wat ga je onderwijzen? De waarheid, of de fout zoals in de lesstof staat, zeker als die ook voor de correctie van examens nog van toepassing is?