@prof puntje
Die radius in je formule ligt dan wel buiten het "manifold" of niet?
Klopt, de Riemann-tensor beschrijft intrinsieke kromming. Je komt extrinsieke kromming nog wel eens tegen bij zogenaamde ruimtetijdfoliaties, waarin je deelruimtes van de ruimtetijd gaat bekijken, en in de zogenaamde "Gibbons Hawking term" in de Einstein Hilbert actie als je ruimtetijden met randen beschouwt.Professor Puntje schreef: ↑za 02 nov 2019, 16:28 Volgens mij is voor de ART inderdaad alleen de intrinsieke kromming van belang, precies om de reden die je al aangeeft. Of de intrinsieke kromming ook door een extrinsieke kromming kan worden gerepresenteerd en hoe dan kan ook wel interessant zijn maar ik vrees dat daarbij dan nog veel ingewikkelder wiskunde is vereist dan we nu al nodig hebben.
Overigens ben ik nog pas helemaal in het begin van het boek. Je kunt me als je eenmaal weer beter bent nog makkelijk inhalen. Ik krijg het pas moeilijk zodra de tensoren verschijnen.
De wiskundige finesses komen in die filmpjes niet aan bod, maar de filmpjes geven wel een goed globaal overzicht hoe de theorie in elkaar steekt. Tenminste voor zover ik dat kan beoordelen.Gast044 schreef: ↑wo 20 nov 2019, 15:50 @professor puntje
Zijn die filmpjes van Susskind echt de moeite waard?