Professor Puntje schreef: ↑zo 05 jan 2020, 08:08
Het boek van Zee begint mij steeds meer tegen te staan. De man laat voortdurend blijken dat hij studenten die het niet meteen snappen en die graag de tussenstappen zien om tot een zeker resultaat te komen maar kinderachtig vindt. Ook zijn de opgaven uit het boek (voor mij althans) véél te moeilijk. Niet alleen moet je voor het maken van die opgaven de nieuwe begrippen kunnen toepassen, maar meestal zijn er nog extra kunstgrepen nodig die in het boek niet zijn behandeld en die je dus zelf mag uitvogelen. De stap van het aanleren van de nieuwe begrippen vindt Zee kennelijk dermate triviaal dat er nog aanvullende moeilijkheden in de opgaven moeten worden gestopt om het interessant te houden. Het kan ook zijn dat ik gewoon te dom ben voor dit soort van leerboek.
Ik ben nu van plan het boek verder zonder de opgaven te maken (vluchtig) uit te lezen. Wat ik daarvan opsteek is meegenomen, en de rest is dan pech gehad.
Die indruk heb ik totaal niet van het boek ("De man laat voortdurend blijken..."); waarom zou hij anders zo'n massief boek schrijven?
En wat betreft voorkennis: ja, het is een boek over algemene relativiteit, dus er wordt wel wat voorkennis veronderstelt, zoals bij elk boek. Maar als je die indruk bij dit boek al hebt, dan zul je dat bij elk ander boek over ART waarschijnlijk ook hebben. Je noemde eerder dat je het boek van Sachs en Wu had geprobeerd, dus ik nam aan dat Zee dan wel goed te doen moet zijn, maar ik ken natuurlijk niet precies jouw achtergrond
Je moet je dan ook afvragen: wat WIL je precies begrijpen? "De algemene relativiteitstheorie begrijpen" is natuurlijk een gebed zonder einde