shimmy schreef: ↑do 26 sep 2019, 19:48
En als er geen politie bij het verkeerslicht staat kan je rustig door rood rijden.
Op de fiets of scooter doen mensen dat voortdurend, dus blijkbaar wel. Ik denk dat ik inmiddels zeker 5 mensen zou hebben overreden doordat zij door rood reden op een tweewieler als ik er niet op had gelet achter het stuur van de auto
Met de auto, misschien op een rustig kruispunt als je de situatie heel goed kan overzien.
Maar even daargelaten of er iets gehandhaafd wordt of niet: Een limiet van 1 of 10 Bq/gram is -idioot- laag. Een natriumarm zout, bedoeld voor consumptie, bevat zoveel (natuurlijk abundant) kalium-40 dat je aan ruim 15 Bq/gram komt. Dat zou dus impliceren dat wanneer ik dat zou koop ik dat niet alleen moet melden, maar zelfs een vergunning moet aanvragen. Bovendien komt die straling er als beta's rond 1 MeV uit, dus als dat verval in mijn lichaam plaatsheeft is de blootstelling nagenoeg 100% tot het biologisch wordt uitgescheiden.
De vervalproducten zijn vervolgens wel stabiele isotopen van calcium en argon en daardoor geen probleem meer, maar als je puur 1 of 10 Bq/gram hanteert als limiet dan mag je dit zout dus niet meer verkopen, vervoeren of zelfs bezitten? Datzelfde zou overigens gelden voor een pot KOH gootsteenonstopper, KNO3 kunstmest en dergelijke.
Nu wil het dat zout met een activiteit van boven de 1, en waarschijnlijk boven de 10 Bq/gram gewoon bij de AH in het schap staat... moet ik de inspectie inlichten?