kwasie schreef: ↑za 04 apr 2020, 02:26
Stel dagelijks zijn er X covid19 doden. Hoeveel mensen gaan er op een normale dag dood? En hoeveel nu? Zouden die mensen anders alsnog op vrij korte termijn overlijden? Hebben we nu het standaard aantal dagelijkse doden +X, of +½X?
En wordt veel sterfte nu enigszins versneld met als gevolg een tijdelijke daling vlak na de crisis?
Moeten we de verminderde verkeersslachtoffers in mindering brengen? Het gegroeide aantal huiselijk geweld er bij optellen?
Hier wat cijfers:
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... ental.html
Er is een duidelijke toename van het aantal mensen per week dat sterft, ongeacht de oorzaak. Natuurlijk zitten hier veel corona gevallen tussen. Het aantal extra doden is ongeveer 1500 per week in de laatste week. In een 'normale' week gaan er 3000 mensen dood, nu ruim 4000.
Bespaarde levens door minder verkeersslachtoffers zijn een nihil beetje: er vallen normaliter gemiddeld ongeveer 15 doden per jaar in het verkeer (uiteraard meer als het glad is en dergelijke, maar gemiddeld). Geweld zal ook weinig uitmaken: Normaliter worden er 2 a 3 mensen per week vermoord of doodgeslagen.
Een scherpe daling na de crisis zou ik niet verwachten: Het is wel zo dat het vooral ouderen fataal wordt, maar die hadden toch nog wel een levensverwachting van 10 jaar oid: de daling wordt dan 'uitgesmeerd' over zo'n periode en dan valt het niet meer echt op.
Dat is natuurlijk wel met het huidige beeld: als het heel veel erger wordt en er bijvoorbeeld 500.000 mensen aan sterven dan krijg je wel een zichtbare daling, alleen al omdat je acuut 3% minder bevolking over hebt. Zeker gezien het ouderen buitenproportioneel treft is het dan wel te verwachten dat er een zichtbare daling komt.
Overigens verwacht ik niet dat een vaccin verplicht zal worden, maar wel dat (indien gratis via het rijksvaccinatieprogramma) zoveel mensen zich vrijwillig laten vaccineren dat het virus geen kans meer heeft om mensen te besmetten.
Het zou kunnen dat niet-gevaccineerd zijn beperkingen oplevert, dat geldt bijvoorbeeld ook voor scholen die niet-gevaccineerde kinderen weigeren. Ik denk dat dat hun goed recht is, er breken nog steeds wel eens mazelen uit, en daar kun je aan sterven: bijvoorbeeld als je om medische redenen niet gevaccineerd kon worden ook al had je wel die intentie.