klazon schreef: ↑za 27 jun 2020, 10:17
0,03A lijkt me onwaarschijnlijk. Dat kan dodelijk zijn. Bij een spanningzoeker is de stroom veel kleiner, in de orde van micro-amperes.
Goed, de betekenis van 0,03 op de multimeter is erg onduidelijk. [EDIT] Bovendien zie ik nu dat het display kort daarvoor 0,3 aangeeft, wat nog dodelijker zou zijn als stroomsterkte. Misschien gaf de multimeter een
spanning van 0,03 volt aan.
Maar een andere aanwijzing in de video is de helderheid waarmee de ouderwetse LED brandt. Dat wijst volgens mij toch minstens op 5 mA. In een andere video veroorzaakt John Chang spiercontracties in de ledematen, dat vereist toch ook minstens 5 mA. (
1)
De spanningzoeker noemde ik om aan te geven dat de truc nog steeds zou werken als John Chang en de proefpersoon op isolerende zolen zouden staan. Als de capaciteit van de persoon naar aarde 100 pF is, is de impedantie 10 kΩ bij 100 kHz.(
2) Een stroomsterkte van 10 mA is dan realiseerbaar zonder hoge spanning, met simpele electronica.
John Chang hield ervan om zijn toverkracht te demonstreren met natuurkundeproefjes:
bodem uit een fles slaan
Een tragisch Sylvia Millecamdetail is misschien dat de filmmaker, Jim McMillan, zich in het begin van de video als een trouwe volgeling door John Chang liet behandelen aan zijn oogprobleem, dat hij later in de video met een ooglapje rondliep, en tenslotte in 2013 overleed aan kanker.(
3,
4)