Beste,
Momenteel loop ik een beetje tegen mijn beperkingen aan.
Regeltechniek heb ik na 1984 niet meer gebruikt en wat er op school verteld is, is weg.
Ik ben bezig met het maken van een besturing voor een cv-pelletkachel.
Volgorde, keuze van vermogensstand en bewakingen werken en zitten op een print en in een PIC.
Nu heeft die kachel een ventilator om de vebrandingsgassen uit de kachel te zuigen en de schoorsteen in te blazen.
Die motor laat zich redelijk op toeren houden ook al varieert de netspanning tussen 220 en 253.
y as is wachttijd, x as is toerental.
Ik kan wel zeggen dat daar de PID regeling die ik met proton-basic in de pic heb gezet goed werkt.
Ik kijk naar wanneer de netspanning door de nul gaat en laat dan een timer lopen die na de ingestelde tijd een triac openstuurt.
Lange wachttijd: laag toerental, korte wachttijd: hoog toerental.
Al enige tijd kan ik wat langer met de kachel spelen, zonder dat het in huis koud wordt en ik de originele print weer moet terugplaatsen zodat de kachel weer aan het werk kan.
Ik was toe aan de andere motor: die van de brandstof toevoer: pelletvijzel. (worm)
Die motor ligt dwars en daar heb ik nu ruzie mee.
Uiteindelijk heb ik maar heel eenvoudig een wachttijd ingegeven en een daarbij behorend toerental genoteerd.
Nu blijkt dat als die motor van de volle sinus wat geknepen wordt en langzamer gaat draaien er vanaf 230 tot 90 Volt een toerental is dat van 2950 zakt naar 2550, om daarna bij 87 Volt ineens in te zakken tot 800RPM.
Lager dan dat laat hij zich ook gewoon lineair sturen.
Begin je vanaf 480 rpm kan je opregelen tot 1190 toeren, volledig lineair.
Boven de 1190 schiet hij als een raket weer omhoog tot 2950 toeren.
y as toerental, x as wachttijd
Iemand ervaring met een toerenregeling van een spleetpoolmotor (shaded-pole motor)
Goed te regelen noodzakelijk gebied ligt tussen 480 en 1600, een stuk van 480 tot 1190 kan ik denk ik simpel regelen zoals ook gelukt is bij de ventilator.
Vanaf 1190 tot de 1600 zal een grote uitdaging worden, want bij het niet vreselijk snel beperken van de spanningscorrectie zal de motor doorschieten tot de hoge toerentallen lijn, om daarna veel te snel te blijven draaien.
Alle advies wordt gewaardeerd.