Ik snap het niet goed. Wat je hier lijkt te doen
(is geen eindige elementen methode overigens) is het equivalentie principe al toepassen, toch (moeilijk te zien, wat je precies doet)?
Maar dit deed Einstein eerst ook en kwam uit op .84 boogseconde. Maar toen was zijn theorie nog niet voltooid. Hierna heeft hij dit, heel kort gezegd, soort van omgezet in een tijd component en daarnaast de ruimtelijke kromming (in één component) toegevoegd. Waar een goede benadering van de werkelijke buiging uit voortkwam.
Dus je zou het kloppend kunnen krijgen door of de wat nu de Shapiro vertraging genoemd wordt toe te voegen of door een factor voor de ruimtelijke component toe te voegen. Maar ja, dan is het maar wat doen zodat de uitkomst juist is.
Waarom een berekening met Newtoniaanse mechanica bijna gelijk is aan die .84 arcsec, is omdat daarbij gebruik wordt gemaakt van de
Galilean (weak) equivalent principle en daarmee dus Newtoniaans is. En wordt de foton een bepaalde massa gegeven.
Sorry als ik hier en daar wat foutjes maak, hopelijk worden die dan gecorrigeerd want ik ben het meeste weer vergeten, ik zal dat weer opnieuw moeten op/uitzoeken (bloody geheugen van mij .. en heb geen oog dicht gedaan .. bloody warmte .. toch, wie weet heb je er wat aan.)