De motivatie hiervoor is het equilantieprincipe: lokaal is op een manifold de kromming verwaarloosbaar en benader je de manifold met z'n raakruimte in dat punt; net zo mag je lokaal altijd de speciale relativiteitstheorie gebruiken.Professor Puntje schreef: ↑zo 16 aug 2020, 23:06 Hoezo denk je dat het bekend zou zijn "waarom" zwaartekracht de kromming van ruimtetijd is?
Volgens mij levert die aanname enkel een werkbaar model op dat (op niet al te grote en ook niet al te kleine schaal) redelijk voldoet. Meer weten we niet.
Waarom dat zo is zou ik graag willen begrijpen, maar daar zitten nog wat stappen tussen neem ik aan? Wat ik wel begrijp is als je naar een ruimtetijd diagram kijkt met zwaartekracht, dat je kromme curves krijgt als je x tegen t uitzet. Dat zijn als het goed is dan de geodeten (parabolen voor bewegende deeltjes mat lage snelheid en nadering tot een hyperbool als je richting lichtsnelheid komt) en dat je dat kunt compenseren door die kromme lijnen recht te trekken waardoor je feitelijk de zwaartekracht compenseert (= equivalentieprincipe) maar wat dat met eerste en 2e afgeleide te maken heeft is me dan weer een raadsel. komt dat van F=m x a en a is 1e afgeleide van v en 2e afgeleide van x ?
Ja, daar zitten wel wat stappen tussen. Het equivalentieprincipe motiveert zwaartekracht als ruimtetijdmeetkunde. Die meetkunde wordt beschreven door de Riemann tensor. De conditie van zgn. 'metrische compatibiliteit' geeft vervolgens de relatie tussen de Riemann tensor en de metriek. Vervolgens geeft energiebehoud wat voor meetkundige term evenredig is met de energie-impuls tensor.
Niet alleen dat denk ik maar ook:
Het huis verwijst vooral naar mijn kennisnivo (oud huis gekocht==geen natuurkunde studie gevolgd) en de vaardigheden aanvullen door zelfstudie. Dat gaat bij een huis bouwen ook niet handig want dan kom je er tijdens de klus pas achter hoe je het had moeten doen en tegen de tijd dat het huis klaar is weet je dus alles maar is de helft eerst fout gegaan en kostte onnodig veel tijd in vergelijking met het leren van een vakman. Dus ik ben eigelijk op zoek naar die vakman om een snelkursus te volgen on the spot.