JKB schreef: ↑zo 11 okt 2020, 12:45
Hallo,
Ik ga al meteen ter zake komen. Ik moet voor het vak Installatiemethoden verklaren dat een ballast van 36W kan worden aangewend voor 2 verschillende schakelingen (een tandemschakeling(twee TL-lampen in serie) en een duoschakeling (twee TL-lampen is parallel) ). Maar ik weet niet hoe ik dat moet verklaren. Kan iemand mij misschien helpen hoe ik moet beginnen? Alvast bedankt
JKB
Ik denk dat je moet beginnen met de eigenschappen van een TL buis. om te kunnen starten moeten de gloeidraden stroom krijgen en moet er een moment zijn met voldoende spanning over de lamp om te kunnen ontsteken. die ontsteekspanning krijg je via de starter die werkt als een soort neonlampje parallel aan de TL buis als de TLbuis uit is staat er veel spanning over en brand het lampje daardoor warmt dat op en gaat een bimetaaltje het lampje kortsluiten. Lampje koelt dan af en bimetaaltje gaat weer open. Daardoor wek je een inductiepiek op in de seriespoel en die ontsteekt de lamp. als de lamp brand dan valt er onvopldoende spanning over de starter om die opnieuw de laten branden dus blijft die dan uit zolang te TL aan is. De seriespoel begrenst door zijn impedantie voor wisselspanning de stroom in de lamp.
op basis daarvan moet je dus kunnen beredeneren hoe dat proces werkt bij die 2 schakelingen