Even ter verduidelijking misschien. Het is niet zo dat volgens de ART zwaartekracht geen fundametele natuurkracht is, het heeft het als "losstaande theorie" alleen niet nodig. (De ART beschrijft alles wat wij toedichten aan zwaartekracht.) Maar bij een geünificeerde theorie met kwantum mechanica en voor zwaartekracht als fundametele natuurkracht is het graviton noodzakelijk. (In het standaard model.)
Je schrijft:
Hoezo? ..... niet nodig in het standaard model?
Ik kan natuurlijk niet voor Bladerunner (noch voor Michel) spreken, maar Bladerunner schrijft "pogingen om het graviton er in te passen leveren behoorlijke problemen op." Dit heb ik kort uitgelegd in eerste reactie.
Michel legt uit dat de ART zwaartekracht beschrijft, zinder dat het een fundamentele natuurkracht is of hoeft te zijn. Sterker nog, het is helemaal geen kracht in de ART. Het; gekromde ruimtetijd, veroorzaakt alleen wat wij allemaal voelen als de (fictieve) Newtoniaanse zwaartekracht.
Waarbij vooral de tijd component trouwens; "gekromde tijd" verantwoordelijk is voor bijna alle gravitatie (gravitationele "aantrekking") in het heelal. Enkel bij relativistische snelheden of bij extreme zwaartekrachtsbronnen (neutronen sterren en zwarte gaten); buiten de Newtoniaanse limiet, spelen de ruimtelijke componenten een significante rol. Tis natuurlijk wel zo dat "tijd kromming" op zich niet bestaat, het is altijd "ruimtetijd kromming". In het dagelijkse leven wordt de "ruimte kromming" alleen volledig overheerst door de "tijd kromming". Maar ik dwaal helemaal af en dit vergt vermoedelijk meer kennis en uitleg.
Iig, het graviton zit nog niet inbegrepen in het standaard model en daarmee zwaartekracht als fundametele natuurkracht ook niet, zie ook die link over ijkbososen. Of anders hier:
https://public-archive.web.cern.ch/en/S ... rd%20Model.
(Persoonlijk ben ik meer en meer gaan geloven dat het graviton niet bestaat en zwaartekracht geen fundametele natuurkracht is (en ook niet in de initiële (oerknal) singulaiteit .. eerder eternal inflation oid.) Ik heb dan ook meer hoop en geloof in Erik Verlinde en zijn team's "theorie in wording" (wat geen vervanging is voor de ART, wat vaak gedacht wordt).
Zie eventueel bij interesse deze presentatie, vooral het vragen deel integreerde mij (hij vertelt weinig over de theorie so far .. die onwijs complex is):
https://www.sg.uu.nl/video/2018/02/zwaa ... en-illusie
Zwaartekracht: een illusie? .. (derde x dat ik die link op dit forum plaats trouwens, maja.)
Jouw vragen aan mij:
Is er een wiskundige / wetenschappelijke uitdrukking voor massa...... zonder het te hebben over de eenheid kg natuurlijk.
Hoe bedoel je dat precies?
E=mc2 natuurlijk en massa is in principe traagheid of gaat ermee gepaard. Ik weet niet wat je wilt weten. ((
Virtual masseons?))
Fotonen zijn bij wijze van spreken "overal".
Zijn gravitonen ook "overal" ? Of zijn ze gebonden aan massa (alhoewel ze blijkbaar de massa niet bepalen)?
Wat fotonen voor de elektromagnatische kracht, en gluonen voor de sterke kernkracht is, zijn graviton dat (mogelijk dus) voor de zwaartekracht. Fotonen, gluonen en gravitonen hebben geen interactie met het Higgs-veld, wat de meeste fundamentele deeltjes massa geeft, en gaan dus per definitie met de kosmische snelheids limiet door het vacuüm. (Naja, gluonen dan niet omdat zei gebonden zijn aan quarks.)
Dus ja, gravitonen zouden (als golf
) overal zijn. Straling. En nee, zijn niet gebonden aan massa.
Zwaartekracht effecten propageren met de fotonen snelheid (c). (was reeds een topic).
Duidt dat op een zekere relatie tussen het graviton en het foton?
Wat zou die relatie kunnen zijn? Een gemeenschappelijke oorsprong?
Ja dus. Wat fotonen zijn voor de elektromagnatische kracht is analoog aan wat gravitonen zijn voor zwaartkracht. En beide reizen ze dus met c door vacuüm vanwege het ontbreken van een interactie met het Higgs-veld.
(Die laatste vraag is .. een grote vraag. Misschien voor een ander topic, want wordt zo wel een heel lang verhaal. (
.. ik zit te denken aan "vitual masseons" om één of andere reden, maar is lang geleden .. zal wel onzinnig zijn.) Maar kort gezegd is de oorsprong van beide de initiële singulaiteit in het Lambda-CDM model (de gangbare, concordance, kosmologie).
In den beginne was er maar één kracht. .. Zwaartekracht maakte zich als eerst los. Zie hier:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grand_unification_epoch (wat uit de GUT modellen voortkomt; de sterke- en zwakke kernekrachten en elektromagnetisme is hierin één kracht (weer geen Newtoniaanse kracht).
Zelf het e.e.a. lezen helpt natuurlijk het meest!