Xilvo schreef: ↑ma 19 jul 2021, 12:05
Ik ben benieuwd hoe die g-kracht bepaald is. Hebben de auto's allemaal een versnellingsmeter die continu registreert?
De versnellingsmeter is ingebouwd in het oortje van de coureur, want de versnelling van het hoofd is het belangrijkste. Bij Formule 1 schijnen ze de versnelling sinds 2016 te meten bij alle coureurs, en bovendien bevat de cockpit een paar camera's die op de coureur gericht zijn (100 beelden per seconde). Men wil daarmee data verzamelen van crashes, om daarna de veiligheid te verbeteren. De trend is om steeds meer biometrische data, zoals hartslag, lichaamstemperatuur en mate van zweten, te meten met sensoren in de kleding. (
1,
2)
In
deze youtube video kun je linksboven de zijwaartse en voorwaartse versnelling aflezen (na t = 0:15 s).
tempelier schreef: ↑ma 19 jul 2021, 16:26
Ik vind het wel heel erg veel.
Ja, maar het is niet zoveel vergeleken bij uit bed vallen, een bed is gevaarlijker dan een raceauto. Zie deze rekensom:
Traumatic brain injury such as concussion results when the head undergoes a very large acceleration. Generally, an acceleration less than 800 m/s2 lasting for any length of time will not cause injury, whereas an acceleration greater than 1000 m/s2 lasting for at least 1 ms will cause injury. Suppose a small child rolls off a bed that is 0.40 m above the floor. If the floor is hardwood, the child's head is brought to rest in approximately 2.0 mm. If the floor is carpeted, this stopping distance is increased to about 1.0 cm. Calculate the magnitude and duration of the deceleration in both cases, to determine the risk of injury. Assume the child remains horizontal during the fall to the floor. Note that a more complicated fall could result in a head velocity greater or less than the speed you calculate.
(Antw: valhoogte van 0,40 m geeft op de houten vloer versnelling a = gH/h = 200g, en op tapijt 40g)