jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Bijzonder, die aanduiding 220 V in plaats van 220-240V betekent waarschijnlijk dat deze mat niet bestemd is voor de Europese markt. Staat er geen CE-markering op? Met het oog op de veiligheid en aansprakelijkheid zijn producenten van elektrische dekens lang geleden overgestapt op 12 of 24 V gelijkspanning, en in dat geval zou ik niet verwachten dat de weerstandsdraad een elektrisch veld verspreidt dat een ander metalen voorwerp oppikt. Maar als de weerstandsdraad van deze mat direct aangesloten is op het lichtnet kan dat wel.

Je kunt eens proberen of je hetzelfde effect krijgt als je de rand van een klein vel aluminiumfolie aanraakt dat je op de mat hebt gelegd.
Xilvo
Moderator

jkien schreef: zo 05 sep 2021, 09:11 Staat er geen CE-markering op?
Let dan ook op of het wel een echt CE (European Conformance) logo is of een China Export logo.
CE
CE 1308 keer bekeken
laptopleon

Er zit geen schakelaar of transformator of wat dan ook in de kabel naar de mat toe. De netspanning gaat rechtstreeks naar bovenstaande schakeling.

Ik heb de 'adapter' – als je het zo kunt noemen – uit elkaar getrokken en foto's gemaakt. Omdat ik toch ergens de foto's moest hosten, heb ik er maar gelijk een paginaatje met wat uitleg van gemaakt.

Belangrijkste foto is denk ik deze:
Afbeelding

Is hieraan te zien of het verwarmingselement ook 220 V en of wisselspanning is?

Er is geen CE logo te zien, ook niet elders. Overigens is aanwezigheid van een logo in de praktijk geen garantie omdat er aan EU-kant niet actief op gecontroleerd wordt en 'imitatie' / cheapo producten vaak uit dezelfde fabriek komen als de fatsoenlijk gedimensioneerde versies. De buitenkant is vaak precies hetzelfde, inclusief officiële logo's en merkjes.
Xilvo
Moderator

Zo te zien is in ieder geval de linkse pen, via het witte onderdeel met "1 A" er op (zekering?) direct met de verwarmingsdraad (weerstand) verbonden.
Er staat dus netspanning op de verwarmingsdraad. Zolang de draad goed geïsoleerd is, hoeft dat geen probleem te zijn maar het zou gevaarlijk kunnen zijn als je met een scherp metalen voorwerp door de mat prikt, of vloeistof morst. Dan kan alleen een aardlekschakelaar nog veiligheid bieden.

Een ontwerp met een transformator, zoals jkien beschrijft, is ongetwijfeld duurder maar wel veel veiliger.
Michel Uphoff
Moderator

Lijkt mij een onveilige mat, je zal er maar per ongeluk in prikken met iets van metaal (een passer bijvoorbeeld) dan sta je direct onder 230 volt. Ook een bekertje koffie om laten vallen is een gevaarlijke handeling, want vochtdicht ziet de aansluiting er bepaald niet uit.
laptopleon

Ik had dit ook niet verwacht en ging op zoek naar een versie op laagspanning en gelijkstroom, maar alle verwarmde bureauleggers, onderleggers, matten – hoe ze ook heten – die ik tot nu toe gevonden heb, lijken allemaal hetzelfde principe met 220-240 V / 50 Hz AC te gebruiken.

En als ik er nou een blikken plaat op leg, die ik aard? Daar prik je niet zomaar doorheen en de aarding zou de capacitieve koppeling moeten verbreken. Of krijg ik dan weer andere problemen?
klazon
Pluimdrager

Een geaarde blikken plaat zal het probleem verhelpen.
laptopleon

Iedereen bedankt voor de info en suggesties. Hier was ik zonder hulp niet uit gekomen.

Ik heb er uiteindelijk toch een gevonden die werkt op basis van een meegeleverde (100-240 V naar) 20 V DC / 2.1 A adapter. :) Jeuh

Nadeel is, dat je die mat alleen aan of uit kunt zetten. Volgens opgave wordt hij maximaal 50ºC en schakelt dan uit tot hij afgekoeld is tot 35º en dan weer aan.

Mijn oude mat kan aan in twee verschillende standen, maar standje 1 is vaak al te warm. Ik vermoed dat dat mede komt doordat de mat voor zowel 100 als 220 Volt gemaakt is en ik op 220 Volt zit. Daardoor zette ik die dan maar tussendoor uit, dan weer aan, etc. maar dat is niet handig.

Daarom vraag ik me af of ik er zelf een thermostaat-functie bij kan maken, door de voeding te vervangen door een regelbare voeding. Wat is de beste manier hiervoor? Een dimmer tussen de 220 en de transformator zetten? Of beter een labvoeding? Gaat het alleen om het voltage en minimaal 2 A of waar moet ik op letten?

Of hoort deze vraag hier niet thuis en kan ik dit beter op een elektronica-forum vragen?
Xilvo
Moderator

laptopleon schreef: ma 06 sep 2021, 14:43 Daarom vraag ik me af of ik er zelf een thermostaat-functie bij kan maken, door de voeding te vervangen door een regelbare voeding. Wat is de beste manier hiervoor? Een dimmer tussen de 220 en de transformator zetten? Of beter een labvoeding? Gaat het alleen om het voltage en minimaal 2 A of waar moet ik op letten?
Een dimmer voor de trafo is geen goed idee.

Een andere regelbare voeding moet goed werken. Je hebt dan nog geen thermostaatfunctie (je kunt geen temperatuur kiezen die automatisch gehandhaafd wordt) maar je kunt het vermogen wel continu regelen. Een voorbeeld vind je hier.

Het is maar een voorbeeld dat ik na kort zoeken vond. Ik heb geen ervaring met deze specifieke voeding of met de webshop, misschien zijn er goedkopere alternatieven te vinden.

Je kunt de spanning dan op 20 V zetten en de stroom regelen.
laptopleon

Bedankt.

Voor alle duidelijkheid: Het voltage blijft dus 20 Volt en met het amperage varieer je tot 2 Ampere?
Xilvo
Moderator

Nee, de weerstand ligt vast dus daarmee de verhouding tussen spanning en stroom, R=U/I.
Met de knoppen stel je bovengrenzen in voor spanning en stroom.

Dus stel je de spanning in op 20 V, dan krijg je als je een lage stroom kiest ook een lage spanning. Draai je de stroom op, dan stijgt de spanning mee.
Tot de spanning 20 V is geworden, dan doet verder opdraaien van de stroom niets meer, zowel spanning als stroom blijven dan op 20 V resp. 2,1 A staan.

Omgekeerd kun je ook de stroom op 2,1 A instellen (weer een bovengrens, maximum waar je niet boven kunt komen) en dan de spanning kiezen. Dat werkt net zo goed.

Het instellen van een bovengrens voor spanning of stroom voorkomt dat je per ongeluk een te hoog vermogen instelt waardoor de mat te heet zou kunnen worden.
laptopleon

Bij nader inzien was de 20 Volt versie uitverkocht. Alle matten die te koop zijn, zijn op 230 Volt.

Is het ook mogelijk om mijn bestaande mat op 20 Volt / 2,1 A ge gebruiken of denk ik nu te simpel?
Xilvo
Moderator

Nee, de weerstand van het verwarmingselement is dan veel te groot.

Je kunt er wel 20 volt op zetten maar dan haal je bij lange na die 2,1 A niet en wordt er dus nauwelijks warmte ontwikkeld (minder dan een procent van wat er ontwikkeld zou worden wanneer die op 230 V wordt aangesloten).
laptopleon

Bedankt voor de snelle reactie.

Na lang zoeken heb ik een setje van 2 stuks 12 Volt matjes gevonden, die voor autostoelen bedoeld zijn. Dat lijkt me een vergelijkbare toepassing.

Er staat niet bij hoeveel vermogen of Ampere ze zijn, maar als ik er deze voeding bij neem van 5 A, die verstelbaar is van 3 tot 12 Volt, kan ik het vermogen (van de voeding in ieder geval) regelen tussen 15 en 60 Watt, toch?

Dan neem ik liever zo'n simpele voeding dan een lab-voeding die nogal groot is en een ventilator die je steeds hoort draaien.

Het idee is om ze onder een flinke snijmat te plakken. Lekker stevig en dan ligt het mooi vlak allemaal.
Xilvo
Moderator

Je kunt niet stroom en spanning beide kiezen. Als je één van de twee kiest ligt de ander vast door de weerstand van het matje.

Er staat dat de matjes (per stuk?) 20 W zijn, dus hoger kom je niet als je er 12 V op zet.

Verder heb ik wat twijfels bij die heel goedkope Aliexpress voedingen.
Ik vraag me af of er een (scheidings-)trafo in zit. Zo niet, dan zit het matje nog steeds rechtstreeks aan het lichtnet en ben je er niets mee opgeschoten, dan is het nog even gevaarlijk als de oorspronkelijke mat.

Terug naar “Elektrotechniek”