Maarten364 schreef:Dankzij jullie advies heb ik toch besloten om een dobson te kopen. En wel een dobson uit de nieuwe goedkope serie van meade
http://www.meade.com/lightbridge/ Waarschijnlijk neem ik de 8". Uiteraard heb ik weer een aantal vragen voor de deskundigen op dit gebied.
-Is een dobson montering stabiel genoeg? Niet dat hij bijvoorbeeld begint te trillen wanneer hij in de wind staat of op het gras.
-Heb je met een dobson net als met een gewone newton veel last van verschuiving van de spiegel? (Deze telescoop is f/6 (1200;200))
-Hoe zit het met coma en is dit te voorkomen?
-Wat is het verschil tussen een dobson met en dichte buis en een open buis (deze serie bevat namelijk open dobsons)?
-Brengt een open buis nadelen met zich mee?
-Is een dobson makkelijk te besturen?
-Gaan dobson telescopen
korter/langer/even lang mee als een gewone newton?
Alvast bedankt voor de hulp!
dus het is 1 van de nieuwste geworden
over het algemeen valt de stabiliteit nogal mee al kan het beteroptisch gezien hoef je niet al teveel zorgen te maken over coma zelf heb ik de coma nog niet gezien al heb ik er ook nog niet achter gezocht
wat spiegel verschuiving betreft ,als dit de klasieke spiegelcel is moet je je daar ook geen zorgen om maken ,een 200mm spiegel is nog altijd licht genoeg
het grote verschil tussen een truss tube en een gewone buis is het feit dat die truss tube afgebroken kan worden voor transport en deze is over het algemeen ook lichter
qua zicht zou er geen verschil tussen beiden mogen zijn al is de kans groter dat je extra invallend licht hebt bij de truss tube, dit komt door de open structuur bij mijn 150mm heb ik daar toch nog niks van gemerkt (zelfbouw truss tube)
wat de besturing betreft ,dit hangt af van de afwerking en daar dit een nieuw model is kan ik in dit geval niet veel zeggen
maar mijn (beperkte) ervaring met m'n eigen dob laat mij toe om mars te tracken met 200x vergroting zonder teveel problemen ,ondaks het oculair in dit geval een zeer klein beeldveld heeft
de levensduur is gelijk aan een gewone newton omdat dit ook een gewone newton is,alleen heeft die een andere montering
misschien een tip in dit geval
het kan handig zijn een zwaar dekzeil aan te schaffen om de dob op te zetten
dit heeft enkele voordelen
als er iets klein valt ,zoals een vijsje ofzo raak je die niet zo makkelij kwijt als in grass
als je op gras staat hou je dauw weg van het houtwerkt wat de levensduur verlengt
en ook, als je op beton staat beinvloed het dekzeil de locale seeing in possitieve zin wat planetaire waarnemingen alleen maar ten goede komt