Brinx
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Nou, ik heb een telescoop gekocht! Een tweedehands Celestron 9.25", op een nieuwe CG-5 montering. Er zitten verschillende accessoires bij, maar oculairs ontbreken evenals volgmotoren. Daarnaar ben ik nu aan het zoeken, maar het is alleen even uitzoeken of volgmotoren voor de EQ5 montering ook op de CG5 montering werken. Heeft iemand hier een idee over?

Verder moet ik nu ook een mooi setje oculairs gaan verzamelen. Ik zat te denken aan één of twee oculairs van verschillende brandpuntsafstanden en een barlow, om al een mooie serie vergrotingsfactoren beschikbaar te hebben. Ik hoef niet per sé meteen een hele set Naglers te hebben (duur...), maar wel wil ik graag oculairs van enigzins goede kwaliteit vinden. Nogmaals, heeft iemand hier tips voor?

Alvast bedankt!
skyguy

Nou de serie 4000 occulairs van meade zijn heel goed en niet te duur. Dit zijn supper plossel's.
Sietse

Brinx, is dat via die advertentie van marktplaats? Zo ja, dan heb ik hier ook nog een optie op gehad :roll:

Ik ben uiteindelijk voor een Celestron C8 occasion gegaan.

Ik heb daarna een Vixen LV zoom occulair gekocht. 8-24 mm brandpuntafstand, en nog een Vixen LVW 13mm occulair. Daarnaast een 2 x barlow van vixen. En nu net nog een 40mm plossl omdat ik veel sterrenhopen niet helemaal in beeld kreeg. Welke occuairen nou echt goed waren wist ik niet. Maar de vixen occulairen leken mij wel goed aan de hand van omschrijvingen. Bovendien, duur = goed, gaat bijna altijd op :P .

Met mijn C8 ben ik nog niet verder dan 250 x vergroting geweest omdat de atmosfeer dat niet toeliet. Ik woon in een dorp, met toch wel een beetje luchtvervuiling denk ik.

Misschien heb je er wat aan.
Brinx
Lorentziaan

Skyguy, bedankt voor je advies.

Klopt, Sietse! Dat is 'm inderdaad. Ik ben nu op zoek naar een leuke collectie oculairs, waarbij ik in de eerste instantie tweedehands oculairs aan het zoeken ben. Ik wil graag een indruk krijgen van de prestaties van 'goedkopere' oculairs voordat ik dure Naglers en Radians ga kopen. :roll: Niet de allergoedkoopste oculairs natuurlijk, die zouden slechts de voordelen van de 9.25" teniet doen. Sietse, gebruik je 1.25" oculairs of 2" oculairs?

Wat heb je uiteindelijk trouwens betaald voor die C8, en wat zit erbij? Ben toch wel benieuwd. :P
Maarten364

Dankzij jullie advies heb ik toch besloten om een dobson te kopen. En wel een dobson uit de nieuwe goedkope serie van meade http://www.meade.com/lightbridge/ Waarschijnlijk neem ik de 8". Uiteraard heb ik weer een aantal vragen voor de deskundigen op dit gebied.

-Is een dobson montering stabiel genoeg? Niet dat hij bijvoorbeeld begint te trillen wanneer hij in de wind staat of op het gras.

-Heb je met een dobson net als met een gewone newton veel last van verschuiving van de spiegel? (Deze telescoop is f/6 (1200;200))

-Hoe zit het met coma en is dit te voorkomen?

-Wat is het verschil tussen een dobson met en dichte buis en een open buis (deze serie bevat namelijk open dobsons)?

-Brengt een open buis nadelen met zich mee?

-Is een dobson makkelijk te besturen?

-Gaan dobson telescopen korter/langer/even lang mee als een gewone newton?

Alvast bedankt voor de hulp! :roll:
Sietse

Brinx schreef:Skyguy, bedankt voor je advies.

Klopt, Sietse! Dat is 'm inderdaad. Ik ben nu op zoek naar een leuke collectie oculairs, waarbij ik in de eerste instantie tweedehands oculairs aan het zoeken ben. Ik wil graag een indruk krijgen van de prestaties van 'goedkopere' oculairs voordat ik dure Naglers en Radians ga kopen. :P Niet de allergoedkoopste oculairs natuurlijk, die zouden slechts de voordelen van de 9.25" teniet doen. Sietse, gebruik je 1.25" oculairs of 2" oculairs?

Wat heb je uiteindelijk trouwens betaald voor die C8, en wat zit erbij? Ben toch wel benieuwd. :roll:
Brinx,

Ik gebruik 1.25'' occulairs. Hoewel de vixen LVW ook in een 2'' adapter passen. Ik heb uiteindelijk 1000 euro betaald voor de C8-S op Vixen GP statief met volgmotor. Dit was zo'n mooie deal dat ik de meerprijs van de tweedehands 9.25'' niet echt waard vond.
skywatcher

Maarten364 schreef:Dankzij jullie advies heb ik toch besloten om een dobson te kopen. En wel een dobson uit de nieuwe goedkope serie van meade http://www.meade.com/lightbridge/ Waarschijnlijk neem ik de 8". Uiteraard heb ik weer een aantal vragen voor de deskundigen op dit gebied.

-Is een dobson montering stabiel genoeg? Niet dat hij bijvoorbeeld begint te trillen wanneer hij in de wind staat of op het gras.  

-Heb je met een dobson net als met een gewone newton veel last van verschuiving van de spiegel? (Deze telescoop is f/6 (1200;200))  

-Hoe zit het met coma en is dit te voorkomen?

-Wat is het verschil tussen een dobson met en dichte buis en een open buis (deze serie bevat namelijk open dobsons)?

-Brengt een open buis nadelen met zich mee?

-Is een dobson makkelijk te besturen?

-Gaan dobson telescopen korter/langer/even lang mee als een gewone newton?  

Alvast bedankt voor de hulp! :roll:
dus het is 1 van de nieuwste geworden

over het algemeen valt de stabiliteit nogal mee al kan het beteroptisch gezien hoef je niet al teveel zorgen te maken over coma zelf heb ik de coma nog niet gezien al heb ik er ook nog niet achter gezocht

wat spiegel verschuiving betreft ,als dit de klasieke spiegelcel is moet je je daar ook geen zorgen om maken ,een 200mm spiegel is nog altijd licht genoeg

het grote verschil tussen een truss tube en een gewone buis is het feit dat die truss tube afgebroken kan worden voor transport en deze is over het algemeen ook lichter

qua zicht zou er geen verschil tussen beiden mogen zijn al is de kans groter dat je extra invallend licht hebt bij de truss tube, dit komt door de open structuur bij mijn 150mm heb ik daar toch nog niks van gemerkt (zelfbouw truss tube)

wat de besturing betreft ,dit hangt af van de afwerking en daar dit een nieuw model is kan ik in dit geval niet veel zeggen

maar mijn (beperkte) ervaring met m'n eigen dob laat mij toe om mars te tracken met 200x vergroting zonder teveel problemen ,ondaks het oculair in dit geval een zeer klein beeldveld heeft

de levensduur is gelijk aan een gewone newton omdat dit ook een gewone newton is,alleen heeft die een andere montering

misschien een tip in dit geval

het kan handig zijn een zwaar dekzeil aan te schaffen om de dob op te zetten

dit heeft enkele voordelen

als er iets klein valt ,zoals een vijsje ofzo raak je die niet zo makkelij kwijt als in grass

als je op gras staat hou je dauw weg van het houtwerkt wat de levensduur verlengt

en ook, als je op beton staat beinvloed het dekzeil de locale seeing in possitieve zin wat planetaire waarnemingen alleen maar ten goede komt
Brinx
Lorentziaan

Ha Sietse, dat klinkt als een erg goeie deal! Gefeliciteerd met je aankoop. Heb je al een gelegenheid gehad om de scoop uit te proberen?

Ik ben even wezen rondkijken, en ik heb hier en daar opgepikt dat de optiek van de 9.25" het best tot zijn recht komt in 2" oculairs, omdat daarmee de volle bundel opgevangen kan worden. Dat zal echter nog even moeten wachten - ik ga eerst de prestaties van deze scoop beoordelen met een setje 1.25" oculairs. Dat ik op een gegeven moment op 2" ga overstappen staat echter vrijwel vast.

Qua oculairs neem ik een TS 25mm super plossl, en een setje Celestron Kellner oculairs met kortere brandpuntsafstanden. Bij elkaar zijn dat 5 oculairs voor zo'n 75 euro - niet slecht denk ik. :roll:
Sietse

Dat is inderdaad erg weinig geld. Ik begin zo onderhand te denken dat ik veel te veel geld aan occulairs heb uitgegeven :roll:

Ik heb de telescoop al een aantal keer gebruikt. Echter nog niet op een echt donkere plek. Bij ons op de oprit met 5 meter verderop een lantaarn paal was mars een wittig bolletje waar maar 1 detail op te zien was, maar saturnus daarentegen, zag er al een stuk mooier uit. Echter ook vrijwel helemaal wit. De orionnevel sprong toch het meest uit het oog, echter grijs. Nu maar wachten tot jupiter waar te nemen is.

Weet iemand waarom ik praktisch geen kleuren kleuren zie?

Verder heb ik ook mijn SAC-imaging sac8 aan de praat gekregen. Dus zodra het mooi weer is, ga ik eens proberen fototjes te schieten.
skyguy

Ik weet nie precies meer de rede maar het was iets dat het oog daar niet zo gevoelig voor is of iets in de trend :roll:
skywatcher

Sietse ,de reden waarom we geen kleuren zien is omdat het menselijk oog niet kleurgevoelig is in het donker

er is al wel kleur waargenomen in de orionnevel maar dit kan alleen met een grote kijker op een donkere plaats,en dan nog is het subtiel
Sietse

Als ik een RGB foto maak met mijn monochrome camera, zijn de kleuren wel zichtbaar? Die camera is immers wat gevoeliger dan mijn oog.
skywatcher

nee Sietse , de camera is niet zozeer gevoeliger dan het oog maar je belicht langer

ons oog heeft een "verversingssnelheid" van 1/10 sec terwijl je met een camera veel langer kan belicht

eigenlijk is ons oog zelf gevoeliger als een camera,trek maar eens een foto met een belichting van 1/10 sec :roll:
Sietse

Hoe komen al die amatateur astronomen (met zelfs kleinere kijkers dan ik) dan aan kleurenfoto's? :roll:
skywatcher

lange belichtingstijden

Terug naar “Sterrenkijken”