Ja, dat is op basis van de tweede serie metingen, met de dikkere assen.Michel Uphoff schreef: ↑di 23 nov 2021, 02:41Is dat op basis van mijn 2e reeks grafieken? Die werden bekomen bij een as van 16 mm dik. De doorbuiging daarvan zou maximaal 2,4 µm moeten zijn.frictiecoëfficiënten worden wat hoger maar niet gelijk: 0,000181 en 0,000224
Maar is het op basis van mijn eerste grafieken (as = 12 mm) dan komt het aardig in de buurt van wat ik vond.
Bij de eerste, dunnere assen verwachtte je toch een doorbuiging van max. 2 μm, bij de dikkere max. 0,5 μm? Zie:
enDat klopt. Ik schreef: Plaatsen van de roller geeft een doorbuiging van ongeveer 1 micron (maar ik heb ook wel 2µm gezien).@OOOVincentOOO: Mijn inschatting is dat de doorbuiging assen 12 [mm] met lengte 210 [mm] groter dan: 0.126 [μm] is.
Hoe meet je de doorbuiging? Het verschil in positie tussen onbelaste en belaste toestand?Inmiddels de proef herhaald, maar nu met dikkere assen (die helaas wel net een beetje ruwer zijn) en niet door mij meetbaar doorbuigen (minder dan 0,5 micron).
Zie je daar ook een permanente buiging mee?
Die heb ik al opgenomen in het tweede model, net als de iets andere massa's.Michel Uphoff schreef: ↑di 23 nov 2021, 02:41 En als je ook rekening houdt met die kennelijk toch vrij hoge frictie (0,2!) tussen de sleper en de roller?