vrij eenvoudig geldt: E is rechtevenredig met v². Voor het gemak uitgezet in het grafiekje (in plaats van dx heb ik dy gekozen, maar dat is slechts een definitiekwestie):flappelap schreef: ↑do 09 dec 2021, 16:51 Als de kracht F constant is, dan is de versnelling a constant, en geldt dus dv=a*dt en dx=1/2*a*dt^2
Dan hebben we dW=F*dx=m*a*dx= m*dv/dt*1/2*dv*dt = 1/2*m*(dv)^2.
Nu wil jij dt in 2 gelijke delen knippen. Gebruik dit in dv=a*dt, en reken voor elk tijdsinterval dW uit.
Duidelijk te zien dat in elk opeenvolgend tijdsinterval dy toeneemt; het voorwerp versnelt. dy is rechtevenredig met dE. Dus in elk opeenvolgend tijdinterval zou ook de Kinetische Energie méér toenemen. deze energietoename is dus niet gelijk voor elk tijdsinterval. Anders geformuleerd: dW=F*dy, F is constant in elk tijdsinterval, dy echter niet
Concluderend: zou je een constante kracht op een voorwerp kunnen uitoefenen, dan levert deze constante kracht inderdaad een veranderende arbeid in elk opeenvolgend gelijk tijdinterval. (of doe ik nou iets fout?)
ik wil hierbij opmerken dat een constante kracht een voorwerp ook kan doen vertragen ipv versnellen.
Verder vermoed ik intussen uit het verhaal van Xilvo, dat het in de praktijk onmogelijk is om zo'n magische constante kracht op een voorwerp uit te oefenen, zonder hierbij problemen te krijgen met veranderende massa. In de praktijk zal je te maken hebben met veranderlijke krachten op voorwerpen. de situatie hier is tamelijk theoretisch en hypothetisch.